Softwheel heeft het wiel opnieuw uitgevonden

Softwheel, het wiel opnieuw uitgevonden
Een wiel met spaken geeft op ruig terrein niet echt veel ondersteuning. Daarom zijn er schokbrekers op fietsen die enige vorm van demping geven. Maar de bouw van een rolstoel laat dat niet echt toe.

De Israëliër Gilad Wolf vond dat het anders moest kunnen. In 2008 brak hij zijn bekken waardoor hij voor altijd invalide zou blijven. In zijn dagelijks leven was hij een boer en hij wou dat beroep niet opgeven ondanks dat hij geketend zat aan zijn rolstoel. Doordat de rolstoel niet erg comfortabel was door zijn bouw had Gilad veel pijn tijdens het rijden.

Hij bedacht een concept en in samenwerking met Rad-BioMed Technology Accelerator uit Tel Aviv werd het idee werkelijkheid. Veel van de energie die je in een rolstoelwiel stopt gaat verloren waardoor er maar weinig overblijft om de rolstoel daadwerkelijk te laten rollen. Dit resulteert in een oncomfortabele rit en is een uitputtingsslag voor de gebruiker.

Met de Softwheel zou dat tafereel tot het verleden moeten behoren. In het wiel zitten niet meer de traditionele spaken, maar een drietal schokbrekers die trillingen absorberen. De as van het wiel zweeft daardoor in het midden. Volgens de makers is het hierdoor zelfs mogelijk om comfortabel van een trap te rollen.

Het wiel is er niet alleen voor de rolstoel maar kan ook voor een fiets worden gebruikt. De makers zijn zelfs bezig om deze techniek voor andere toepassingen beschikbaar te maken. Zo zijn ze al uitgenodigd door Daimler om het wiel verder te ontwikkelen. De wielen voor de rolstoel komen eind dit jaar op de markt. Een set Softwheels kost dan al snel 2000 dollar.

[gv data=”F1smviwN02o”][/gv]

7 reacties

  1. Niks waard. Veel te groot gyroscopisch effect en qua stijfheid zal een wiel met zoveel scharnierpunten het in de verste verte niet halen in vergelijking met een traditioneel wiel.
    Wel leuk bedacht!

  2. En ondertussen trap je je helemaal de pestpleures omdat de as steeds niet in het midden van het wiel zit. Waarschijnlijk prima voor downhil, maar voor vlakke wegen volkomen nutteloos.

  3. Nope, dit gaat niks worden voor fietsen, voor een rolstoel misschien, maar ik denk dat je er beter een gewone schokdemper in steekt zoals op een fiets.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *