Star Wars Battlefront 2: is ie goed?

Auteur: , Geen reacties
Darth Maul's dubbele lightsaber is slechts een van de toffe nieuwe toevoegingen aan Battlefront 2

The Force is strong in this one.

Als stevige Star Wars-fan en tevens hardcore shooter-fanaat is Star Wars Battlefront 2 voor mij een no-brainer. Met zo’n 10 uur op de teller heb ik een goed idee gekregen van een veelal fantastische Battlefront-game met wat kleine minpunten. Kortom, dit zijn mijn bevindingen van Star Wars Battlefront 2, gebaseerd op de beta-versie.

Battlefront +1
De afgelopen Battlefront-game – een reboot van de gerenommeerde Battlefront-reeks (2004 en 2005) – was hoogstens vermakelijk. De graphics waren monsterlijk en het schieten was leuk, maar daar bleef het ook wel bij. Het doet me daarom goed om te stellen dat Battlefront 2 op alle vlakken een verbetering is op zijn voorganger.

Het begint bij de beslissing van EA en DICE om eens goed naar de community te luisteren en hun game te ontwerpen rondom de wensen van de fans en niet hun eigen portemonnee. Zo zit er ein-de-lijk een grootste ruimtegevechtmodus in de game, krijgen we de soldaat klassen weer terug en zijn voertuigen en helden niet meer op te pakken door over een achterlijk muntje te lopen, maar moet je die tijdelijke hulpmiddelen verdienen door te presteren.

Ook heeft EA ervoor gekozen om geen DLC uit te geven voor deze Battlefront. Nu is DLC op zichzelf helemaal geen slecht iets, maar EA heeft er nog wel eens een handje van om een game uit te geven met 60% van de content, om vervolgens de onderscheidende 40% van de content apart te verkopen. Die beslissing is goed, maar de oplossing baart me wat zorgen. Daarover straks meer, maar eerst de algemene gameplay.

Gameplay
Battlefront 2 speelt als een trein. Ik kan het niet anders typeren dan dat. In de beta kunnen gamers met 40 spelers tegelijk op Naboo vechten in een grootschalig grondgevecht, met 8 tegen 8 een soort ‘capture the flag’ beleven of met 24 spelers een massaal ruimtegevecht uitvechten (plus nog eens 40 bots voor die extra hoeveelheid lazerchaos).

De hoofdmodus – Galactic Assault – is een soort conquest-modus waarin spelers of een objective moeten uitvoeren, of diezelfde objective moeten voorkomen. De gevechten zijn chaotisch, gebaseerd op samenwerken en volledig in lijn met de ‘vibe’ van de films. Sterker nog, dit is een van de meest authentieke Star Wars-games die ik ooit heb gespeeld (en ik heb ze praktisch allemaal gespeeld). De geluidseffecten, het design van de personages en omgevingen en zelfs de concepten van de missies zijn helemaal gebaseerd op de geniale design van de films. Prachtig.

Starfighter Assault

Een van de meest positieve verrassingen aan Battlefront 2 is voor mij toch wel de Starfighter Assault-modus. Hoewel ik in eerste instantie niet zo’n hoge verwachtingen had van het rondvliegen in ruimteschepen (het was immers in de eerste Battlefront ook niet goed uitgewerkt) blijkt het juist ontzettend bevredigend om dog-fights te winnen en letterlijk gigantische destroyers neer te halen.

Voeg daar het vernieuwde Star Card-systeem aan toe en je hebt een uitermate toffe modus. Dat systeem is overigens in alle modi verwerkt. Zo kun je de vier infanterie-klassen upgraden en customizen naar jouw speelstijl, maar ook de drie hoofdklassen ruimteschepen en alle helden (Han Solo, Darth Maul etc.). Zo kun je je gehele arsenaal – inclusief upgradebare wapens – naar jouw speelstijl inrichten. Hoe je die Star Cards daarentegen verkrijgt, is een beetje minder.

Zorgen
Het hele Star Cards-systeem is namelijk opgebouwd rondom zogenoemde ‘loot crates’. Dit verdienmodel lijkt steeds meer grote games over te nemen en wordt vaak te pas en te onpas toegevoegd aan games die daar niet per se geschikt voor zijn. Battlefront 2 is een twijfelgeval.

Het werkt zo: Je verdient credits tijdens het spelen van de game. Met die credits kun je loot crates kopen, al verdien je kratten ook door specifieke missies te voltooien en dagelijks terug te keren. In die crates zitten upgrades. Dat kunnen nieuwe vaardigheden voor je ruimteschepen of infanteristen zijn, maar ook emotes en victory poses. Cosmetische items, met andere woorden.

Nu is er in de eerste plaats niks mis met een gemixte loot crate en de manier waarop je die crates kan verkrijgen, totdat je echt geld kunt uitgeven om meer crates te krijgen. En ja, dat is dus (in plaats van eindeloze DLC) het verdienmodel van EA voor Battlefront 2. Je betaalt echt geld voor in-game upgrades maar ook in-game cosmetische items.

Aan de ene kant is er dus in zekere mate een ‘pay to win’-systeem ingebouwd. Je kunt echt geld betalen om sneller en meer loot crates te krijgen, wat je vaardigheden kan opleveren die je sterker maken tegenover net zo goede tegenstanders. Daarnaast is het ook oneerlijk tegenover de betalende speler om cosmetische items voor zijn echte geld te krijgen. De balans van de uiteindelijke game en de uitwerking van de loot crates moeten nog maar blijken, maar tot dusver is dat dan ook mijn enige twijfelpunt rondom Star Wars Battlefront 2.

Conclusie
Kortom, Battlefront 2 is in ieder opzicht een vooruitgang ten opzichte van zijn voorganger. De uitbreidbare wapens, infanterie en ruimteschepen zijn tof, de modi zijn niet alleen vermakelijk en dynamisch, maar ook nog eens complementair aan de meesterlijke Star Wars-vibe en het schieten – iets wat essentieel is in een ‘shooter’, natuurlijk – zit prima in elkaar.

EA en DICE hebben de arcade-stijl van de eerste Battlefront wat verdund, waardoor de game nog steeds ontzettend makkelijk is op te pakken voor beginners, maar ook zeker uitdagingen en beloningen garandeert voor veteranen. Dus om antwoord te geven op de hoofdvraag in dit artikel: Ja, hij is goed. Heel erg goed.

Wil je de open beta zelf checken? In dit artikel leg ik uitgebreid uit hoe je de beta kunt spelen. Ook kun je hier meer vinden over Star Wars Battlefront 2 zelf. Er zijn immers nog veel meer dingen aangepast en toegevoegd.



Er zijn (nog) geen reacties op dit artikel.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).