Tesla Model S afgefikt

Model S R.I.P.
Een man laadt zijn Tesla Model S op bij een supercharger station en gaat er vandoor. Wat er daarna gebeurt zal je niet geloven!

Elektrische auto’s hebben hun eerste fail van het jaar alweer binnen. Vanmiddag is bij een Noors Supercharger station (een ’tijdelijk’ station, volgens verschillende Reddit-gebruikers) een Model S tot de grond toe afgebrand, meldt persbureau NRK.

De oorzaak is vooralsnog onbekend. De man zou zijn Model S hebben laten laden en toen zijn weggelopen. Niemand raakte bij de brand gewond, maar de Model S gaat voorlopig nergens meer naar toe. Foto’s van het wrak komen via een krant met de onuitspreekbare naam Fædrelandsvennen. De brandweer moest speciale chemische foam gebruiken om het branden van de lithium-batterijen te stoppen.

Tesla heeft nog niet gereageerd op de berichten.

67 reacties

      • @ko3n: ook niet als die Scandinaviers letterlijk allemaal waterkrachtstroomelectriciteit tanken?

        Mijn prik komt ook uit waterkracht. Als ik uitlaten had, zouden er vlinders en margrietjes uit komen.

          • @stfu: je maakt je hier absoluut niet populair met dit soort uitspraken, maar je hebt wel volkomen gelijk.

            Daarbij: maakt het nu echt uit of je een driecilinder torretje in je 4-serie, Focus, C2 of Zafira hebt of een elektromotor? Het is toch gewoon transport? Bij een Aston is de motor een integraal onderdeel van de beleving, maar bij gewone middenklassers niet. Mag allemaal EV worden, inderdaad.

        • @fijnkonijn: Er is nog iets als een productieproces. En aangezien er bij die elektrische auto’s grondstoffen en onderdelen uit echt iedere hoek van de wereld worden gesleept kan je er bijna wel van uit gaan de het productie proces van een Tesla milieu belastender is als die van bijvoorbeeld een Golf, Insignia of Fiesta.

          • @robert110: productieproces is vergelijkbaar met een brandstofauto, maar wat daarna volgt maakt de EV juist wel duurzaam. Geen olie, zga geen onderhoud, geen uitlaatgassen voor tientallen jaren en de accu is al voor minimaal 80% te recyclen. En in tegenstelling tot bv dieselmotoren is de elektrotechniek nog volop in beweging. De eerste auto was ook geen 300 pk sterke TFSI ofzo…

          • @stfu: Iedere auto is duurzaam. De gemiddelde auto heeft namelijk een levensduur die langer is dan 3 jaar. Alleen de brandstof die de auto gebruikt is niet duurzaam, maar de elektriciteit die een EV gebruikt eigenlijk ook niet.

          • @robert110: op basis waarvan zijn bovenstaande uitlatingen gebaseerd? De verbrandingsmotor legt het in principe altijd af tegen de elektromotor. De efficiency is dermate hoog dat de vergelijking compleet mank gaat. Alleen als je kijkt naar lange afstanden op hoge snelheid. Mijn A8 maakt compleet gehakt van alle elektrische auto’s als heg aankomt op lange afstanden op hoge snelheid, maar dat is niet realistisch. In het normale verkeer is een Tesla Model S superieur op het gebied van brandstofverbruik.

          • @gtwillem: in 2014 was 83% van alle opgewekte elektrische energie in Nederland afkomstig uit fossiele brandstoffen….
            En dan heb ik het nog maar even niet over hoeveel CO2 de windfarms voor de kust genereren gedurende hun lifecycle.

          • @406_v6: ja dat is alleen Nederland.

            Europa als geheel ziet er al weer heel anders uit. Daar ligt de balans ver in het voordeel van non-fossiele brandstoffen (kern-energie meegerekend).

            Landen als Noorwegen halen 95% van hun energie uit waterkracht. Zwitserland doet ook leuk mee.
            En de situatie wordt elk jaar beter. Zelfs Duitsland die in de zomer overdag rond de 50% uit zonneenergie halen. Daarnaast hebben ze nog veel Wind-energie en een beetje Bio. Dat alles was 10 jaar geleden ondenkbaar. Aangezien Duitsland de absolute groot-verbruiker is in Europa hebben ze veel invloed op het europeese gemiddelde.
            Alleen naar NL kijken is “klein denken”.

          • @406_v6: juist, dat is toch niet de schuld van de EV maar ons falende overheid? In landen als Noorwegen is meer wel beter bezig. Plus heb je het nieuws gemist dat kolencentrales worden gesloten? Enne, ik heb ook zonnepanelen op m’n dak. Alle beetjes helpen.

          • @406_v6: klopt. Inderdaad cijfers om rekening mee te houden. Maar hoe denk je dat olie wordt gewonnen? Komt ook CO2 uitstoot bij kijken ;-). Dan moet je het totaalplaatje maken. En dan is een elektrische auto altijd in het voordeel. Soms veel (Scandinavië) soms wat minder (Nairobi), maar elektriek is altijd de betere en efficiëntere keuze voor het milieu. Toch een dingetje om rekening mee te houden.

          • @robert110: maar bij een conventionele auto wordt eigenlijk alleen aan de uitlaat gemeten. Dat het raffinageproces alleen al bijna net zoveel elektra gebruikt (omgerekend naar de km’s die een auto er op kan rijden) als een ev, wordt gemakshalve door de auto en olieindustrie verzwegen.

          • @ko3n: en een Toyota komt rechtstreeks uit je schuur? Man man man. En wat gtwillen zegt: een dikke hot hatch of sportwagen moet van mij ook gewoon zijn allure behouden, maar iedere keer als ik bv. een Panda met zo’n brommotortje zie dan denk ik: als dat soort voertuigen elektrisch zouden zijn, was dat stukken beter. Niet alleen voor milieu, maar ook zal ie daardoor fijner rijden. Ik heb recentelijk mijn Model S 85D opgehaald en ik zou nooit meer terug willen naar een ICE. Het rijdt zo ontzettend goed.

          • @baap: Die 1,1 s sneller naar de 100 is leuk maar zo rijk ben ik nou ook weer niet om daar zoveel extra geld aan uit te geven. Plus 85D heeft een beter bereik dan de P85D.

        • @fijnkonijn: zoek de BBC reportage maar eens op over Baotou. Dat is een chinese stad waar de materialen vandaan komen om die “milieuvriendelijke” elektromotoren van worden gemaakt.
          Je kan zelf het zwarte kankerverwekkende meer terugvinden op Google earth waar het afval in word gedumpt.

          • @phdg: yep. Zoek de reportages over Nigeria enz. enz. enz. waar de olie-industrie hele regio’s door-en-door vergiftigd. De bodemverontreiniging door de fossiele brandstof industrie is vele vele malen groter.

            Sorry maar dat zijn geen argumenten “tegen EV’s”. Bovendien haalt Tesla zijn “shit” niet bij zulke chinese bedrijven. Dat gaat compleet tegen hun bedrijfsfilosofie in.

            Feit is dat de aktuele batterijtechnologie voor EV’s Li nodig heeft. Het delven daarvan heeft consequenties en het produceren van accu-cellen ook. Die zijn niet “rozengeur en maneschijn”, definitief niet, maar het is momentaan een beter alternatief dat het hele eco-systeem rond fossiele brandstoffen.

            Het is eigenlijk “kiezen tussen twee kwaden”. Goed voor het milleu is het nooit. Maar “hoe slecht” is wel een factor. Tesla heeft beloofd hun accu’s zo milleu-vriendelijk als mogelijk te produceren. Wat andere auto-fabrikanten doen bevind zich buiten de invloed van Tesla. Ze kunnen bv. Nissan of Toyota niet direct dwingen. Dat kunnen alleen regeringen en die doen dat dus (nog) niet.

  1. Hmm, niet ideaal dit. Een Lithium brand is vrijwel niet te blussen. En bovendien heb ik laatst gehoord dat als je de rook/gassen van zo’n brand inademt je vrijwel zeker longkanker krijgt… (geen idee of dat ook echt waar is).

  2. Volgens mij fikken er elke dag brandstofauto’s. Maar het is een EV, dus ik voorzie al allemaal bange en domme reacties, omdat ‘we’ nog steeds zweren bij ouderwetse auto’s. Nostalgie enzo.

    • @stfu: Of er zijn mensen nog niet volledig overtuigt van de techniek die gebruikt wordt in elektrische auto’s. Zo twijfel ik sterk aan de betrouwbaarheid van de elektromotor bij hoge belasting (denk aan een zware aanhanger), is het tank probleem nog lang niet opgelost (ik wil gewoon binnen een paar minuten vol zijn) en is de levensduur van de accu’s voor mij ook een probleem (een brandstof tank heeft altijd de zelfde capaciteit, een accu niet). En er zijn nog een aantal andere punten die zouden moeten veranderen voordat ik überhaupt elektrisch rijden zou overwegen. Een waterstof systeem lost al een aantal problemen op maar brengt ook weer andere problemen met zich mee, methaan zie ik op korte termijn (als tussen oplossing) beter zitten.

        • @ko3n: waarom helpt dat de EV vrienden niet?

          Lithium is overal. Het delven is vaak duur maar nu Tesla in de USA, niet ver van de nieuwe Gigafactory, een deal gesloten heeft met een mijn waar Li snel en goedkoop te delven is, is dat juist super. Grondstoffen plenty en niet duur in de aanschaf. Dat helpt !

      • @robert110:

        Je punt over het tanken en accucapaciteit enzo kan ik me in vinden. Maar twijfelen aan de betrouwbaarheid van de elektromotor is juist onzin. Er is juist amper iets om stuk te gaan.

        Bij extreme belasting zullen ze heter worden, maar veel van die motoren zijn watergekoeld en daarmee zijn de temperaturen heel goed te regelen. Zolang dat in toom blijft heb je eigenlijk enkel nog te maken met lagerslijtage, maar dat is niet anders dan met andere auto’s.

        • @timberleek: de hele aandrijflijn van de Tesla wordt thermisch gemanaged. Mechanisch is de boel ontworpen om een miljoen km mee te gaan. Er zitten letterlijk maar twee lagers en twee tandwielen in een driveunit and that’s it. Simpeler wordt het niet.

          Automatische smeerolie-injectie zorgt ervoor dat er altijd voldoende glijmiddel tussen de twee tandwielen zit. De eerste generatie drive-unit had dat systeem niet en bij zwaar belaste units is het dan wel eens tot verhoogde mechanische slijtage en dus vervanging gekomen.
          Een amerikaanse website, Edmunds.com, hebben zo vreselijk zitten trappen met hun Model S uit de eerste serie, dat ze er vier driveunits doorheen gejaagd hebben in een paar maanden tijd. Een absoluut record (in negatieve zin). Alles kan kapot als je maar hard genoeg je best doet.

          Dat er in het verleden relatief veel drive-units vervangen werden zat bijna altijd in het electrische gedeelte in de interface tussen de batterij en de inverter.
          Maar ook dat is verleden tijd (net zoals bijna alle “aandachtspunten” in dit artikel overigens…)

          • @fijnkonijn:

            In minder detail (leuk om te weten trouwens) probeerde ik de aandrijving op dezelfde manier te verdedigen. er zit praktisch niks in dat kan slijten. Behalve lagers (vele malen minder dan een normale auto) en dat setje tandwielen (net als in een normale auto, maar dan minder)

          • @timberleek: nog een weetje: wist je dat een non D Model S slechts 58 draaiende delen heeft. Dus incl. alle soorten scharnieren zoals in deuren, stoelen, ventilatoren, wiel-lagers etc. etc. etc.

            Dat is dus een fractie van een “klassieke” auto.

      • @robert110: soms is het lastig om buiten je comfortzone te stappen, maar waarom zou je de voorkeur geven over elke keer een tankstation zoeken om binnen een paar minuten je tank vol te gooien terwijl je ook elke ochtend met een minimaal 300 km bereik kan wegrijden?

        Vaak als je meer als 300 km op een dag rijdt zit er ook een rit van 2 uur tussen en dan hoor je toch even pauze te nemen.

        • @flutterby: als je meer als 300 km per dag rijdt als hollander zijnde, is er 99,9 procent kans dat je op vakantie gaat. hier voorzie ik het eerste probleem. ik ga minstens 1 en meestal 2 keer per jaar op vakantie naar spanje en/of zweden. we gaan dan altijd met de auto. barcelona en omgeving: 1450 km. hoe doe je dat in je electro hok? we doen het altijd met 1 tussenstop om te tanken, that’s it. met je electro geval moet je minstens 4 keer een tussenstop van 2 a 3 uur maken, dus dan wordt het op 2 of 3 dagen rijden.

          • @gwnbmw: “met je electro geval moet je minstens 4 keer een tussenstop van 2 a 3 uur maken, dus dan wordt het op 2 of 3 dagen rijden.”

            Nee nee nee. Je bent volledig verkeerd geinformeerd.
            Lees aub. mijn reactie hier direct onder. Je vergelijkt Tesla met een Nissan Leaf en dat soort auto’s.

          • @fijnkonijn: nog steeds, je moet minstens 1 tussen stop maken van minimaal 3 uur om weer te laden. dat komt uit op een reistijd van 17 uur ongeveer, met een diesel of benzine auto sta je er in 14 uur. plus het feit dat een tesla vergeleken met onze mercedes ml heel weinig bagage ruimte heeft.

          • @gwnbmw: “nog steeds, je moet minstens 1 tussen stop maken van minimaal 3 uur om weer te laden”
            Waar HEB je het over ????????????????
            Een Tesla Model S of Model X staat maximaal 1 uur aan de lader als ie helemaal leeg is en helemaal vol moet. En dat komt zeer zelden voor. Normaal vul je tot 80 of 90% en dat is 30 resp. 45 minuten laden aan een Supercharger.

            “plus het feit dat een tesla vergeleken met onze mercedes ml heel weinig bagage ruimte heeft”
            WAAAAAT ??
            Een Tesla Model S heeft meer bagageruimte dan een Audi A8 of Mercedes S klasse. Holy shit waar haal jij je informatie vandaan ?????

            Uitvoering Tesla Model S P85+
            Lengte 498 cm
            Breedte 196 cm
            Hoogte 144 cm
            Inhoud bagageruimte achter: 745-1645 liter (dat laatste met de achterbank neergeklapt.
            Inhoud bagageruimte voor: 150 liter

            De Model X, de SUV, heeft nog véél meer bagageruimte.

            Maar wait a minute. Heb je het misschien over een Tesla roadster? Alleen dat zou het beeld dat je van Tesla hebt kunnen verklaren. Je hebt nog nooit een Model S gezien volgens mij.

            Seriously, je slaat de plank zo gigantisch mis. Ga aub. Googlen en informeer je zelf. Bitte.

          • @fijnkonijn: 745 liter, waar haal je dat in godsnaam vandaan? ik heb zo vaak een tesla model s gezien, die dingen zijn best klein. plus dat een tesla al gauw een ton kost, met een beetje opties er op. de model x (DIE NOG NIET UIT IS!!!!!) gaat waarschijnlijk nog veel meer kosten en is god alle jezus lelijk, van wat ik er van heb gezien. tesla’s zijn errug laag, maar wel verschrikkelijk lang, bijna 5 meter zoals je zelf zegt.

            als ik zelf een tesla in elkaar zet ga ik eerst voor de 85, met 552 km bereik. dan wil ik daarbij de standaard 4wd, anders komt ie minder ver. ook wil ik het bereik pakket voor (sarcasm on) maar liefst 6 procent meer bereik!!! zoveel!!! (sarcasm off) ook wil ik het premium interieur pakket. ik ben wel van een beetje leuk geluid dus dat pakket gaat er ook op van 12 speakers. daarna nog een weerpakket, aangezien ik zelf ook een warme kont wil en niet alleen mn ouders. uiteraard ook nog een leuk winterbanden setje eronder, en klaar. o wacht, nu kijk ik naar rechts. 112.350 euro. en dan zijn we nog niet klaar. daaronder staat: 440 euro voor een of ander gejank, en 45 euro aan recyclings kosten. oke. dus 112.790 euro moet ik betalen. dan druk ik per ongeluk op het knopje: bestellen, en dan staat er dat ik eerst 2 ruggen moet betalen voordat ik em kan bestellen!

            nu ga ik een model x in elkaar knutselen. o wacht, dat kan ik niet zelf kiesen. als ik op reseveer druk, mag ik wel 4 ruggen aftikken, voor een auto die ik misschien helemaal niet leuk vindt. ik vindt hem ook niet leuk, het ziet er heel erg uit als een lange prius…

            dan bestel ik toch maar zo’n model s. over die vakantie naar barca gesproken: dat wordt helemaal niks. dichtsbijzijnde supercharger voor ons is iets meer als een uur rijden. op onze route naar barca zou parijs het beste zijn om heen te gaan. o wacht, je kan niet op 1 lading naar parijs. dan moeten we dus in belgie na twee uur rijden al 3 kwartier stoppen, om vervolgens vlak na parijs het zelfde te doen. vanaf parijs naar lyon om daar weer 3 kwartier stil te staan. van lyon naar toulouse, weer 3 kwartier. van toulouse redt je het net naar barca. in barca moet je of 50 km naar het noorden of 50 km naar het zuiden rijden voor de dichtsbijzijnde supercharger, en we doen best veel met de auto op vakantie. (naar een ander dorp om te eten, strand, naar de bakker voor broodjes) dus dat wordt minstens 1 keer in de vakantie naar taragona of girona. ik ben al een keer in beide steden geweest, er is daar echt geen barst te doen… (tenzij je een shop idioot ben). ook willen we nog een keer naar midden of zuid spanje, maar zuidelijker als rome kan niet vanwege de superchargers.

            dus, heb je nu toch nog een goede rede om voor een familie als die van mij beter een tesla te hebben als een benzine of diesel bak? zo ja dan hoor ik dit graag.

            over de prijs gesproken: vergeleken met de ml van vroeger is de gle nu de beste optie denk ik. standaard: 69.900 euro. de samenstel modus is op het moment van typen niet beschrikbaar maar die probeer ik later nog is.

          • @gwnbmw: “745 liter, waar haal je dat in godsnaam vandaan?”
            Uit de officiele specs natuurlijk. Ik heb een A8 gehad en die heeft een gigantische kofferbak gehad. Is 650 liter geloof ik. De kofferbak van de Model S is groter. Dus die 745 liter geloof ik wel. Los daarvan heb je onder de kofferbak-vloer (by lack of a better term) nog een groot compartiment direct achter de achter-bumper als de kinderstoeltjes voor de 6 & 7e persoon (kleine kinderen) niet mee bestelt worden. Dan gaat het richting de 900 liter. Je hoeft me niet te geloven hoor. Lig er geen seconde van wakker.

            Ik heb een tuin-meubel set bestaande uit een 2er bank, hoekstuk, enkel stuk plus de drie kussen vervoerd achterin met de achterbank plat. Past.

            Je vergelijkt een coupe (Model S) met een ML, dat is SUV und zwar een hele grote, rijdende zee-container. Die vind ik spuuglelijk. Smaken verschillen. Heeft geen zin zoiets als argument aan te dragen.

            Je opgewonden, over-the-top reactie over de prijzen slaat ook nergens op. Een ML is ook alles behalve gratis.
            Als we terug naar de Model S gaan en daar een Coupe van Mercedes tegenover zetten dan praten we over de S classe Coupe (qua formaat en marktsegment). Nou sorry maar die begint hier in Zwitserland bij een prijs waar je een fully-loaded Model S hebt, terwijl bij de Benz nog niets op de optie-lijst is aangevinkt. Dus ja, zo kunnen we urenlang steggelen.
            De Model S zit niet in het Segment A6, 5 serie, E-klasse (als kunnen die ook enorm duur worden dus qua prijs zou je het toch kunnen zeggen dat ze in dat prijs-segment meedoen)

            Dan vind je het vreemd dat je een aanbetaling moet doen als je een Tesla koopt. Dat is alleen als je een nieuwe “built-to-order” bestelt. Dat gebeurt ONLINE en Tesla heeft daar heel begrijpelijk een aanbetalings-systeem in het leven geroepen om “fun bestellers en afzeggers” tegen te gaan. En waarom is het überhaupt een probleem? Dat geld wordt bij levering van het totaalbedrag weer afgetrokken. Je kan ook gewoon een voorraad model pakken. Die kun je praktisch gelijk meenemen. Los daarvan is de regulieren occasion-markt voor die mensen die een jonge okkasie willen.

            “dan moeten we dus in belgie na twee uur rijden al 3 kwartier stoppen,”
            Nou ik rijd 2,5 tot 3 uur en dan wil ik graag ff de blaas legen en er andere vloeistoffen in gooien. In de tussentijd laad de auto. Wat is het probleem?
            Echt, je maakt een heleboel tam-tam terwijl je geen flauw idee hebt. Als een fietsbel uren en uren door rossen naar het zuiden is A. stupid, B. je hebt passagiers (je praat over “onze”) en C. pretty damn stupid en ongezond.
            Je ziet problemen die er helemaal niet zijn. Ik rijd vaak tussen NL en CH of noord-duitsland heen en weer en zie zo vaak Tesla rijders op weg naar de wintersport etc. En die hebben er allemaal geen problemen mee. Nu kom jij met een rooie kop (stel ik me maar voor gezien je schrijfstijl) en bleeert over problemen en problemen in onrealistische scenario’s. Ik bedoel bitte.

            “over die vakantie naar barca gesproken: dat wordt helemaal niks”
            Superchargers zijn er tot in Tarragona dus no problem there.
            (Adres: SuperCharger Tarragona, La Boella, Tarragona, exit 12, Autovia T-11)
            (bron: supercharge.info)

            Zuidelijker dan Rome gaat prima. Je moet dan alleen laden met systemen die langzamer zijn als een SuperCharger. Ik was in Florence toen er nog helemaal geen SC’s waren behalve die onder Milaan. Heb lokaal geladen. Was “slechts” 22kW dus laden duurt dan 2.5 tot 3 uur maar ach, dat deden we terwijl we zaten te eten dus who cares.

            “dus, heb je nu toch nog een goede rede om voor een familie als die van mij beter een tesla te hebben als een benzine of diesel bak? zo ja dan hoor ik dit graag. ”
            Ik heb je in de verschillende posts al voldoende argumenten gegeven. Je wilt het alleen niet inzien. Je hebt een ingebouwde weerstand, blijft verkrampt aan je ML hangen en verdedigt je keuze met krachttaal en af en toe compleet verkeerde informatie. Daar kan ik niet veel aan doen. Voel me ook niet geroepen overigens. Het is niet mijn job mensen te “bekeren”. Voel me alleen wel geroepen om tegenwicht te bieden aan het verspreiden van mis-informatie en soms downright bullshit.

            Tesla verkoopt als een tierelier. In de USA en hier in Zwitserland (CH) verkoopt Tesla meer Model S’sen dan er 7-series, A8’en en S-Classes SAMEN verkocht worden (en binnenkort begint de sale van de X hier in CH). Ook Porsche voelt de dalende verkopen van de Panamera.
            Dus tsja, schijnbaar doen ze iets goed.

            “de samenstel modus is op het moment van typen niet beschrikbaar maar die probeer ik later nog is.”
            Ah, net zoals bij de Model X dus… 😉
            De X komt half Januari in Europa. Laat het begin Februari worden. Ze zijn nog bezig de online-configurator voor de verschillende Europese landen paraat te maken.

            Weet je, ook als een EV van het kaliber Tesla actueel niet zou passen bij een bepaalde vakantiebestemming, dan kun je een “klassieke” Auto huren. Daar is niets mis mee. De rest van het jaar heb je de tijd van je leven in zo’n electro-raket. Zo kun je het natuurlijk ook zien.
            Een klant van me doet het ook zo. Is een Fin (een echte) en de rit naar Finland is actueel prima te doen maar in Finland zelf is het nog een beetje een moeilijk verhaal (hij zit niet in de regio waar de bestaande SC’s zijn in Finland) en dus huurt hij een auto. Voor die ene keer per jaar dat het niet uitkomt, pff doet ie het toch zo. Easy enough.

            Zo dat was het. Waarom ik zoveel tijd investeer in het schrijven van een reply weet ik eigenlijk ook niet…

          • @fijnkonijn: ik moet toegeven, ik zit dit met een glimlach op mn gezicht te lezen. nog steeds heb ik op de een of andere manier niks met elektrisch rijden. ik vind een tesla er super gaaf uitzien (behalve de uitgerekte prius) maar het probleem is mij dat, als je em is een keer vloert op de autobahn, je alleen maar je wielen hoort. maar oke, ieder zijn ding dan he.

            toch nog ff doorzeiken over de barca vakantie. taragona is meer dan 30 km bij barca vandaan,(volgens tesla zelf) dus dan zou je idd op de langzamere actie moeten gaan.

            over het lang rijden. ik ben zelf 13, en toen ik 4 was ging ik al voor het eerst naar zuid frankrijk met de auto. het heeft dus gewoon in mijn opvoeding gezeten om eerst goed te pissen voor weggaan, en heel lang te slapen in de auto. over energie die mn vader nodig heeft om te rijden: we nemen koffie mee.

            kunnen we dan hiermee het gesprek sluiten, of heb je nog meer te vertellen, behalve dat boekwerk dat boven deze reactie staat?

          • @gwnbmw: “als je em is een keer vloert op de autobahn, je alleen maar je wielen hoort. maar oke, ieder zijn ding dan he.
            Dat klopt. Ieder zijn meug.
            Welliswaar geen geluid (geen motor, de wind een beetje) maar wel het gevoel dat je organen ergens op de achterbank plakken is toch wel een sensatie hoor. Het is alsof je een ritje maakt in zo’n achtbaan waar je weggeschoten wordt met zo’n magneet-rails-systeem. Alleen hoef je er niet voor in de rij te staan en je kunt het zo vaak doen totdat je misselijk bent 😉

            “toch nog ff doorzeiken over de barca vakantie. Tarragona is meer dan 30 km bij barca vandaan”
            Er bevind zich SC in Girona, dus net over de grens in Spanje. De volgende staat 196km verderop in Tarragona. Dat haal je met twee vingers in de neus.
            Als je enigszins in de buurt van Tarragona vakantie viert hoef je dus nooit “langzaam” te laden (maar als je dat doet terwijl je zit te eten maakt het dus ook niet uit want who cares).

            Kijk maar op deze site: http://supercharge.info/?Center=%2046.971497,8.459258&Zoom=6
            De rode punten zijn Tesla SC’s. Als je op een SC klikt kun je “add to route” aanklikken. Zodra je dat met 2 of meer doet verschijnt links de route met de afstand tussen die SC’s.

            Zoals je ziet kun je zo doorsjezen naar Spanje met normale pies, plas en poep-pauzes. Allemaal echt geen probleem met een Tesla zolang je bij hun SC’s “tankt”. Bovendien is de stroom daar gratis voor Tesla klanten. Dus “benzine-kosten” heb je gewoon niet. Nul. Zero.
            Dat maakt het concept juist zo uniek. Tesla heeft bijna alle praktische bezwaren van EV’s opgelost. Wat actueel overblijft lost men in de komende 3 tot 6 jaren wel op (want de ontwikkelingen gaan zo snel nu). Daar ben ik van overtuigd. Ze hebben wel enorm te kampen met vooroordelen. Waarvan akte…

            “kunnen we dan hiermee het gesprek sluiten?”
            Hmmm nou vooruit dan 😉

        • @flutterby: Het heeft niets met mijn “comfortzone” te maken. Het is puur uit praktisch oogpunt dat ik elektrisch rijden nu nog niet zie zitten (misschien is dat over 5 jaar wel anders). Ik kan mijn auto thuis bijvoorbeeld niet voor de deur zetten, ik kan hem dus niet opladen, tenzij ik verlengkabels door de straat ga leggen of vrienden ga worden met de hele straat. Op het werk zou een optie zijn maar dat is ook verre van ideaal. Voor alle problemen is wel een oplossing, maar daar gaat tijd in zitten. Misschien komt er in de tussentijd wel een beter alternatief wie weet.

      • @robert110: “Zo twijfel ik sterk aan de betrouwbaarheid van de elektromotor bij hoge belasting (denk aan een zware aanhanger)”
        Voor electromotoren is dat juist een feestje. De Model X is gecertificeerd voor 2500kg. De Model S heeft geen aanhangerkoppeling-electronica(koppeling) al zijn er wel third-party aanhangerkoppelingen te krijgen trouwens.

        “is het tank probleem nog lang niet opgelost (ik wil gewoon binnen een paar minuten vol zijn)”
        Ok, even uitleggen. Je laad normaal gesproken thuis op dus je rijd elke dag weg met een volle batterij. Als ik mezelf als voorbeeld neem: ik kan al mijn klanten bereiken met de 350km “daily range” van mijn S85. Geen klant zit meer als 170km van me vandaan. Kortom, ik hoef nooit “onderweg te tanken” dus ik hoef ook niet “binnen een paar minuten vol te zijn”.

        Als je dan een echt lange tocht maakt, duurt het een half uurtje om op te laden tot 85 a 90% (wat voldoende is om de volgende supercharger te bereiken). Je hebt dan al meerdere uren in de auto gezeten en ff pause machen, benen strekken, bakkie koffie etc. past dan prima. Ik had de zelfde zorgen als jij maar in the end is mijn “pauze gedrag” niet veranderd. Ik deed dat vroeger net zo.
        Ik rijd veel tussen Nederland en Zwitserland heen en weer en dat werkt perfect. Na 2 a 3 uur in de auto wil ik er toch ff uit (de stoelen zijn erg fijn maar toch, ff benen strekken etc.).

        Dat “half uur laden” is overigens alleen als de accu behoorlijk leeg was, wat een uitzonderlijke situatie is. Meestal heb je aan 20 minuten laden ook genoeg.
        Alleen als je de batterij naar 95 of zelfs 100% wilt laden (wederom geen normaal scenario) heb je 45min tot een uur nodig omdat het “er in persen” van die laatste procentjes heel langzaam moet gebeuren. Maar nogmaals, dat is een non-probleem want het komt praktisch nooit voor.

        “en is de levensduur van de accu’s voor mij ook een probleem (een brandstof tank heeft altijd de zelfde capaciteit, een accu niet).”
        Een batterlij ala Tesla gaat inderdaad “achteruit” maar heel, heel, heel langzaam. Dat is wat Tesla zo bijzonder maakt. Hun anode/kathode technologie plus hun “chemische cocktail” en het feit dat de batterij altijd op de optimale temperatuur wordt gehouden, zorgt er voor dat er intussen mensen zijn die ver over de 200.000km gereden hebben en nog steeds 90% of meer van de originele capaciteit hebben. Dat kan geen enkele andere fabrikant op dit moment.

        Deze “engineering” video legt zeer goed uit waarom Tesla’s batterijen zo goed zijn. De video is niet van Tesla maar van een Professor van een uni in de USA die zich met batterij-technologie bezig houdt. Een van zijn afgestudeerde studenten werkt nu bij Tesla. Zo kwam deze video in Tesla kringen aan het licht. Er worden ook andere auto-fabrikanten genoemd:

        Why do Li-ion Batteries die ? and how to improve the situation:
        https://www.youtube.com/watch?v=pxP0Cu00sZs

  3. Misschien staat het laden los van de brand?

    Als je je auto na flink doortrapppen op een droog weiland parkeert, kan er ook wel eens iets vervelend gebeuren door de gloeiend hete katalysator onder de auto.

    Zitten er op een Tesla ook “hete” delen die eerst moeten afkoelen voordat je hem in de buurt van iets brandbaar parkeert? Remdelen/generatoren/accupack?

    • @skid: “Zitten er op een Tesla ook “hete” delen die eerst moeten afkoelen voordat je hem in de buurt van iets brandbaar parkeert? Remdelen/generatoren/accupack?”

      Nee.

      De remmen gebruik je zelden omdat er zeer sterk op de eMotor afgeremd wordt (veel sterker als bij een BMW i3, een Zoe of een Leaf).
      De hele aandrijflijn wordt continue actief gekoeld en verwarmd (winter/zomer) dus dat wordt ook niet te warm.

      Dus nee 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *