Top 10: Grootste Netflix Original flops aller tijden

Wat een flutfilm
Naast alle hitseries gaat de streamingdienst de laatste tijd ook vaak de mist in.

Er was een tijd dat Netflix garant stond voor pure kwaliteit, maar na het opblazen van de streamingdienst is al lang niet iedere Original meer even top. Er is zelfs zoveel animo voor matige shows en films op Netflix, dat we er een heel lijstje aan wijden. De onderstaande titels zijn wellicht niet verschrikkelijk, maar kunnen wat betreft score (Rotten Tomatoes), lezersaantallen of concept gezien worden als flop.

Amy Schumer Leather Special (6% audience score)
Amy Schumer is goed op weg om een van de meest gehate comédiennes ooit te worden. Haar grove, platte en vaak nauwelijks vernieuwende stijl speelt daar zeker bij mee, al stellen veel fans dat de Leather Special doelbewust werd ‘gereviewbombd’ door rechtse activisten. Ondanks een redelijke ontvangst bij critici, hebben de kijkers gesproken: Amy Schumer moet het beter bij andere vormen van comedy houden; Train Wreck was namelijk een behoorlijk frisse film.

[gv data=”Ux-x1GnUuqY”][/gv]

Flaked (42% tomato)
Het was op papier een gouden concept: Will Arnett (o.a. bekend van Arrested Development en de stem van Bojack Horseman) speelt een zelfdestructieve alcoholist die zijn leven op orde probeert te krijgen in Californië. Hij ontmoet mooie vrouwen, komt in gênante situaties terecht en probeert zijn eigen demonen te verslaan. Oh, komt dat je bekend voor? Dat kan, want Californication deed hetzelfde, maar dan onverslaanbaar goed. Zonde.

[gv data=”iKOpvm7BcOo”][/gv]

Chelsea (33% tomato)
Om ook de progressieve kijkers van Netflix te bedienen, werd Chelsea in het leven geroepen. Deze relatief eenvoudige talkshow (met als presentatrice Chelsea Handler) moest eindelijk een vrouwelijke talkshowhost op de kaart zetten. Dat ging niet helemaal zoals gepland. De interviews zijn saai en het ‘praten in de camera met beeldmateriaal links naast het hoofd van de host’ is karig geschreven en veelal niet grappig. Ik ben helemaal voor girl power, maar Chelsea gaat het niet worden.
[gv data=”-mIBYBJ5Wkc”][/gv]

Mute (13% tomato)
Mute vertelt het verhaal van een dove barman die verstrengeld raakt in het criminele circuit. De tomato-score zegt wellicht genoeg, maar een beetje inhoudelijke argumentatie is op z’n plek. Ik zeg het wel vaker: sci-fi is voor veel filmmakers een uitvlucht; zo ook voor Netflix. Het toekomstige neo-Berlijn voegt namelijk totaal niks toe aan het toch al zwakke verhaal. Ook het feit dat het hoofdpersonage doof is doet niets. Wat over blijft is een saaie, onkarakteristieke zoektocht naar een verloren liefde.

[gv data=”ma8te7ywEio”][/gv]

The Get Down (90% audience)
Zoals je misschien wel aan de score kunt zien, is The Get Down helemaal geen slechte serie. Het probleem is daarentegen dat niemand kijkt. Na veel problemen achter de schermen, een belachelijk hoog budget (van rond de $120 miljoen) en een showrunner die de taak naar eigen zeggen nauwelijks aan kon, werd de serie dan ook gecancelled. Tja, kwaliteit is één ding, maar om zo’n budget te rechtvaardigen moeten tevens heel veel mensen het leuk vinden.

[gv data=”usv442G6H8A”][/gv]

The Ranch (58% tomato)
Sitcoms worden de afgelopen paar decennia aan de lopende bang gemaakt. Het gaat meestal om generieke familie’s of groepen vrienden, generieke personages en generieken verhaallijnen die in de jaren ’90 tijdens Friends al niet meer fris waren. The Ranch is dat alles, maar probeert een specifieke doelgroep aan te spreken: Hillbillies. De veelal republikeinse Amerikanen zouden de sitcom over een familie uit Colorado tof moeten vinden, maar helaas, het blijkt een gruwelijk generieke, zeer generieke en durf ik het te zeggen, generieke sitcom.

[gv data=”3xYZ3WP9kg0″][/gv]

Between (22% tomato)
Hey, nog een sci-fi (light) serie die niet bij kijkers aanslaat. Ik zie een patroon… Between draait om tieners en hun gebruikelijke tienerangsten en voegt daar een licht vleugje science fiction bij. Helaas is de serie niets meer dan een slecht geschreven tienerdrama met middelmatige performances en weinig uitgesproken karakter.

[gv data=”Po5sKv4E2ko”][/gv]

The Outsider (24% tomato)
Het concept is helemaal niet gek: een Amerikaanse krijgsgevangene (gespeeld door de altijd solide Jared Leto) kan kiezen of hij in een Japanse cel wegrot, of zich aansluit bij de Yakuza, de Japanse maffia. Hij kiest uiteraard voor het tweede (anders zou het een saaie film worden, oh wacht, dat is het alsnog). Hoewel The Outsider er behoorlijk goed uitziet en prima performances bevat, gebeurt er uiteindelijk eigenlijk niks. Er is geen ontwikkeling, geen spannende plottwist en geen interessante afwijking van het thema. Wat overblijft is een pijnlijk voorspelbare film die niet goed is, maar wel best leuk.

[gv data=”QNNcl2mEHzQ”][/gv]

The True Memoirs of an International Assassin (42% audience)
Netflix’ gedachte achter deze veel te lang getitelde film met Kevin James in de hoofdrol (bekend van King of Queens en Grown Ups) is zo gek nog niet. Er is namelijk ongetwijfeld een markt voor dit soort moeiteloze flutcomedies. Nee, weet je wat? Nope. Gewoon nope. Lui geschreven, lui geacteerd, compleet generiek verhaal en man, man, man wat ben ik klaar met Kevin James. Helaas zien we hem hieronder nog een keer terug…

[gv data=”E6l4xrEjFY8″][/gv]

Alles van Adam Sandler (0% tomato)
Er was een tijd dat ik best kon lachen om Adam Sandler-films. Afgezien van het feit dat hij vroeger toch wel een paar leuke flicks heeft gemaakt, was ik toen 14 en had ik nog niet helemaal door wat grappig was en wat niet. Tegenwoordig zijn comedy-liefhebbers (en critici, kijk naar die tomato-score op basis van 35 legit reviews!) he-le-maal klaar met de flutfilms van Sandler. De poep-en-pies-grapjes zijn niet grappig. Ondertussen heeft Netlfix – geloof het of niet – al 3 van zijn kutfilms gefinancierd en er komen er nog meer aan. Ik kan er totaal niet bij met m’n hoofd waarom zo veel mensen naar zijn luie filmmakerij blijven kijken, maar volgens Netflix doen zijn comedies het stuk voor stuk hartstikke goed. Netflix heeft schijnbaar vooral een doelgroep van kinderen tussen de 12 en 14 die letterlijk nog nooit een film hebben gezien.

[gv data=”qUp7Qgimn38″][/gv]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *