Delen doen we met WhatsApp, niet meer via Facebook

Whatsapp King
Wie anno 2015 zijn vakantiefoto’s nog op Facebook zet is óf oud, óf gewoon niet heel erg hip en/of cool. Op FB deel je nieuwsberichten en kattenfilmpjes, de persoonlijke dingen via Whatsapp – en zo is de berichtendienst een serieuze bedreiging voor Social Media.

Dat blijkt allemaal uit onderzoek van bureau Multiscope. 7677 Nederlanders werden ondervraagd over hun Social Media-gebruik. De belangrijkste conclusie: wat we nog niet zo lang geleden op Facebook zetten, bewaren we nu voor de échte vrienden die we persoonlijk aanschrijven op WhatsApp. Facebook is nog steeds wel populairder qua aantallen gebruikers: 76% van de respondenten zit op Facebook, 68% heeft WhatsApp op zijn telefoon staan. 45% is vertegenwoordigd op LinkedIn, 31% op YouTube en 28% heeft een Twitter-account.

Hier, een infographic:

Social Media Infographic Multiscope

Vooral de millennials lijken er een beetje klaar mee, al hun persoonlijke info en foto’s zomaar delen met bedrijven op de internets. Waar ze op WhatsApp gemiddeld 17 foto’s per maand delen, zijn dat er op Facebook maar 2,5. Nieuws en andere linkjes gaan wel nog via FB: alle respondenten deelden gemiddeld 3,9 linkjes via Facebook en maar 2,2 via WhatsApp. 72% deelt foto’s liever via de berichtendienst dan met het platform van Zuckerberg.

Het lijkt erop dat er hier sprake is van een trend, want ook als het gaat om het verwachte gebruik in 2016 komt WhatsApp veel sterker voor de dag: de respondenten verwachten de berichtendienst vaker te gebruiken dan Facebook.

Over de gebruikte methodiek schrijft Multiscope:

De cijfers uit dit marktonderzoek zijn tot stand gekomen door een grootschalige onderzoek onder het Multiscope online consumentenpanel, waarbij in totaal 7.677 leden het onderzoek volledig hebben ingevuld. Het onderzoek is representatief voor de online populatie.

Dat overtuigt ons eerlijk gezegd niet helemaal – op dit onderzoek viel ook het een en ander af te dingen (een nogal kleine sample, bijvoorbeeld), en simpelweg meedelen dat het onderzoek representatief is maakt het nog geen waarheid. Neem dit soort onderzoeken dus altijd met een korreltje zout.

3 reacties

  1. Niet heel verrassend. Facebook is alleen nog maar goed voor ellenlange discussies over actuele dingen in het nieuws. Ik gebruik het eigenlijk alleen nog maar voor buitenlandse vrienden en evenementen. Complete vakantiefoto’s druk ik af met een ouderwets fotoboek en neem ik mee. Ha 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *