Dat Toyota auto’s kan maken wisten we al, maar tegenwoordig richten ze zich ook op vliegtuigen. De stoelen in de Economy Class om precies te zijn.
Iedereen die voor een lange periode in een vliegtuig heeft gezeten, weet hoe vreselijk de stoelen in de Economy Class kunnen zijn. Hoe vaak je ook anders gaat zitten, na verloop van tijd krijg je hoe dan ook last van je rug of je benen. Toyota lijkt hier een oplossing voor bedacht te hebben, en gaat lichaamsklachten te lijf met wat slimme aanpassingen.
Optimale ondersteuning
Door je heupen en onderrug optimaal te ondersteunen worden ze minder belast, waardoor zelfs je schouders minder snel protesteren. Ook is de achterkant van de stoel (voor de reiziger achter je) bedekt met een zacht textiel en zijn de randen van de stoel rond gemaakt. Op deze manier hoopt Toyota op een subtiele manier een fijner gevoel aan de reiziger te geven.
Ook wordt de ruimte optimaal benut door de vorm van de stoel, wat voor mensen met langere benen goed van pas komt. Maatschappij All Nippon Airways zal de stoelen van Toyota als eerste in gebruik nemen. Deze zomer nog moeten de stoelen te vinden zijn in binnenlandse vluchten, waarna alle Boeing 767 vliegtuigen in de loop van 2016 uitgerust worden met de moderne vliegtuigstoel.
Iets bekend over het gewicht?
Laat ze eerst maar eens beginnen met de stoelen wat verder uit elkaar te zetten. Dijbeen lengte plus 5 cm is echt te weinig. En dan ben ik niet eens uitzonderlijk lang.
@lekbak: De ruimte is prima voor een paar uur, ik snap niet dat men altijd zo klaagt. Wil je meer ruimte, dan moet je daarvoor betalen, simpel.
@gop1: Ik heb anders altijd na 2 tot 3 uur voor bestemmingen binnen Europa behoorlijk kramp. En met m’n 1.85 ben ik nou echt lang.
@dutchdriftking:
Dan heb je dus bij het opstijgen dus al direct kramp? Veel langer dan 2 a 3 uur duren de meeste vluchten binnen europa niet…..
@gop1: Prima voor Japanners misschien… ik heb een keer de helft van een KLM vlucht naar Zuid Afrika naast mijn stoel gestaan omdat ik er gewoon echt niet in paste. Als ik voor mijn stoel ging staan en me naar beneden liet zakken met mijn knieen tegen elkaar zat ik klem op het punt dat mijn achterwerk nog 20 centimeter boven het zitvlak hing… en met 1.92m ben ik toch ook niet overdreven lang… Vreemd genoeg weten juist de Aziatische maatschappijen wel wat meer ruimte te geven.
@gop1: de ruimte is op geen manier voldoende te noemen. Als je in een fucking stadsbus meer ruimte hebt dan in een vliegtuig is er iets niet goed.
Toen met Arke gevlogen en als ik mijn achterste in de stoel druk en helemaal rechtop ging zitten (geforceerd rechtop dus) had ik 5 cm bij mijn knieën over. Zodra ik ging ontspannen zat ik dus tegen de voorganger, en nog steeds in een verkrampte houding.
Iemand van 1.93 hoort niet bij te hoeven betalen om überhaupt in een stoel te passen…
@lekbak: Als jij 1.93 bent moet je wel beseffen dat dat ruim boven het gemiddelde is. Daar horen voor -en nadelen bij. Je kan niet verwachten dat altijd alles maar aan jou lengte is aangepast en aan de afwijkingen van 1000 anderen. Als alle vliegtuigstoelen aan jou lengte worden aangepast gaan er gewoon een stuk minder mensen in en dan gaan de prijzen voor alle mensen omhoog. Het is dus nu gewoon eerlijk geregeld.
@gop1: jij komt vast niet uit het noorden…
Ik ben weliswaar groter dan gemiddeld maar geenzins uitzonderlijk groot. Het is niet meer dan normaal dat iemand van mijn postuur gewoon in zo’n stoel past.
@gop1: hangt van de vlucht af. Wanneer ik meer dan 10u vlieg wens ik toch meer comfort dan in een EU vlucht.. Vb Singapore Airlines is wel goed op dat vlak.
@gop1: ik ben 1,95 en als ik meer dan 3 uur zit met mijn knie tegen de voorstoel dan kun je mij het vliegtuig uit slepen hoor. Zeker met mijn belachelijk lange benen. Geen onzin dus.
@bimmerfanatic97: Zie mijn reactie hierboven, geldt ook voor jou.
@gop1: Je hebt een punt, alleen de ruimte is echt idioot klein. Je reist als een legbatterijkip die amper kan bewegen en door die extreme paniekvoetbal veiligheidsregels is inchecken/uitchecken ook geen lol meer aan. En dan kun je voor 200/300 euro extra 5-10cm meer beenruimte krijgen. Wil je een beetje relaxed zitten op lange vluchten dan kost het een godsvermogen. Ga zelf in sept. naar Canada en wilde graag business class vliegen: € 2200.- : 3x de prijs normale ticket.
@swordfish: Dat is wel veel geld ja.
Maar een legbatterijkip heeft het toch echt een stuk slechter dan jij in een vliegtuigstoel.
Gewoon reserveren voor extra beenruimte als je daar behoefte aan hebt, dan kom jij bij de nooduitgang terecht en heb je 2m beenruimte. Op korte vluchten gwn niet zeuren en bij lange vluchten gewoon wat meer betalen voor goede zetels.
@jordy14: aan je naam te zien ben je 14, wacht maar tot je volgroeid ben. Dan denk je wel anders. Die stoelen zijn gemaakt voor mensen. Dan moeten mensen er ook gewoon in kunnen….
@redneckdarian: sommige mensen hebben het ‘verpest’. Consumenten willen goedkoop ergens komen. Massaal kopen we tickets bij easyJet of vergelijkbare budgetairlines. Premiumairlines moeten hier op reageren om niet failliet te gaan. Hoi kleine stoelen en krappe ruimtes!!
@redneckdarian: Jordy14 kan ook op de 14e dag van de maand geboren zijn.
Overigens, Nederlanders hebben nu eenmaal al eeuwen een klaag cultuur, en ja ik ben ook een Nederlander en klaag ook wel eens :-). Neem gewoon actie (eigen verantwoording), hoef je ook niet te klagen. Kost minder energie!
@redneckdarian: lekker kort door de bocht, er staat 14 in mijn username dus dan ben ik ook 14 jaar…Als ik zou redeneren als jij zou jij een boerenlul zijn die in het zuiden van Amerika woont, cowboyhoed, pick-up en een shotgun heeft. Ohja, en natuurlijk heb je schijt aan kleurlingen en ben je lid van de KKK.
Ot: als je voor een lage prijs wil vliegen moet je het gebrek aan beenruimte maar op de koop toenemen.
@jordy14: ok. Touché. Toch vind ik wel dat de meeste mensen (zeg 90%) gewoon fatsoenlijk moet kunnen zitten. De aller diksten en allerlangste zullen natuurlijk altijd moeilijk hebben. Extra betalen voor ruimte hoort niet, het is al absurd duur.
Foto van vliegtuig cabine, is geen 767. Maar waarschijnlijk een regionale vliegtuig in klasse van Embraer
Jammer dat ze dan toch weer zo’n dom vakje in de achterkant hebben.. Dat heeft Lufthansa beter bedacht.
http://cms.ukintpress.com/UserFiles/AII%20News/13.12.10/1008_03_0121_credit%20Jens%20Goerlich_rz.jpg
@w0o0dy: ja op Europese vluchten waar beenruimte niet zo heel boeiend is
@ThomasBol: ik ben 1.85 maar die stoelen geven je toch echt duidelijk.meer beenruimte. Van mij mogen ze die in alle vliegtuigen installeren. En de oplossing van een vak bovenin ipv daar waar je knieën zitten werkt echt. Dus jammer dat Toyota weer een vak onder in de achterkant heeft gepropt
Ik mis een display
Elke ontwikkeling die het vliegen comfortabel maakt is welkom.
Weet je wat het is… Het is al aangegeven maar we hebben het zelf veroorzaakt. We willen allemaal naar een verre bestemming voor een lage prijs. Dat lukt tegenwoordig, maar je levert er wel op in wat betreft comfort. En wil je comfortabel zitten, dan hebben maatschappijen daar Economy comfort voor. De markt is veranderd, het is niet anders.
Ben zelf 1,96 en heb de fout gemaakt om Economy te vliegen naar Yogyakarta. 16,5uur een hel. Terug Economy comfort en nergens last van gehad door m’n plaats bij de nooduitgang. Betaalde €100 extra en vond het elke euro waard.
@olivier420: in het hoogseizoen, met een bestemming naar een populaire vakantieplek en een vertrekpunt in Nederland moet je wel verdomd vroeg boeken wil dat nog beschikbaar zijn. En de budget maatschappijen hebben de luxere allang laten verdwijnen daar die bestemmingen. Helaas, ondanks dat ik erg bereid ben extra te betalen krijg je mij nu met geen stok meer in een vliegtuig.
@lekbak: fair point. Lukte me destijds wel, maar als je kijkt in wat voor omgeving ik mij bevond (lees Indonesië dus kleine mensjes) had ik weinig concurrentie wat betreft de nooduitgang.
Paar stoelen eruit meer ruimte maken is voor iedereen beter ze verdienen zat met de vluchten…. Koeien in de stal hebben nog meer ruimte…
Is ook een zaak van veiligheid om voldoende te bewegen op een vliegtuig. Elke dag worden er op de gemiddelde luchthaven wel een paar emboliepatienten de ambulance ingeschoven. De dag dat ik een lange vlucht maak (Vs bijv.), zet ik me lekker een fraxiparine.
Deze burgerjongen vliegt altijd business class emirates… Nergens last van..
Gewoon maken dan he?
Goedkoper, meer passagiers, minder uitstoot per passagier. Kortom, prop ze in een hok, zet er slaapgas op, en je hebt er geen kind meer aan. De oplossing dus. Ethisch? Och. We laten nu ook mensen op bootjes bijeengeraapt ronddobberen….
@pruus: inderdaad een goed vergelijk. Wij stappen vrijwillig in een veel te vol vliegtuig voor een leuke vakantie, zij stappen vrijwillig op een veel te vol bootje voor een leuk(er) leven.
Wij, als Europa laten helemaal niks! Ze doen het zelf. Het is op geen enkele manier de schuld van Europa dat die mensen afzuipen. Neemt niet weg dat we die mensen uiteraard wel moeten helpen.