De zojuist onthulde boordcomputer van Parrot moet volgens het bedrijf bij negentig procent van alle bestaande auto’s in te bouwen zijn.
Naast het feit dat dus zo goed als iedere auto van de RNB6 (de productienaam van de boordcomputer) gebruik kan maken, is Parrot ook trots op de functie om te wisselen tussen besturingssystemen als Google’s Android Auto en Apple’s Carplay.
Smartphone speelt de hoofdrol
Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is je smartphone verbinden met de boordcomputer, een knopje indrukken en al je apps worden gepusht naar het dashboard van je auto. Middels stemcommando’s kun je deze apps vervolgens bedienen. Omdat de RNB6 op de eerste plaats samenwerkt met je smartphone, kreeg Parrot het voor elkaar om zo simpel tussen besturingssystemen te kunnen switchen.
Naast de mogelijkheid om tussen verschillende besturingssystemen van andere bedrijven te wisselen, is Parrot ook bezig met haar eigen systeem. Bovendien komt de RNB6 met een dashboardcamera, die onder andere de mogelijkheid heeft om een timelapse te maken, en tips en meldingen kan geven als je moet remmen. Mocht je auto een camera op de achterkant hebben, dan ondersteunt het ook parkeer-assistentie.
[gv data=”LfrN8IVQB84″][/gv]
Releasedatum
Parrot liet aan The Verge weten van plan te zijn om de RNB6 in de loop van het jaar uit te brengen.
Ik wil geen smartcar! Doe mij maar gewoon een domme.
@mrrallycross: Mee eens! Veel te veel onzin die je niet nodig hebt tijdens het rijden! En het kan alleen maar kapot gaan… Wat is er mis met een fijne auto zonder poespas?
Als ze bij alle auto’s een standaard laderhouder in dashboard maken voor de iPhone 6, dan hoef je die er alleen maar in te klikken en heb je via Google maps je navigatie, alle muziek via iTunes en direct alle telefoonnummers in gelinkt aan de voice activated telefoon. Ben je meteen van al het gezever af.
@gtwillem: Niet iedereen heeft een iphone, iets universeels zou beter zijn.
@robert110: kies je tussen een socket voor een iPhone of Android of verloopstekkertje o.i.d.
@gtwillem: Apple kan ook gewoon eens niet eigenwijs zijn en dezelfde USB-stekkertjes als de rest hanteren. Dan ben je er tenminste zeker van dat je houder met alle moderne telefoons werkt.
@Edge: apple is heilig overtuigt van stekkers op basis van firewire laat dat nou orgineel een trgenhanger van usb
@gtwillem: correctie niet iedereen wil een iphone.
@xiran: Daarom is het ook zo’n slechtverkopend apparaat 😉
@gtwillem: Omdat iets goed verkoopt wil toch niet iedereen het perse hebben?
Audi verkoopt goed, moet ik niet. Apple verkoopt goed, moet ik niet. Coca-Cola verkoopt schitterend, moet ik evenmin.
@ag3ra: Het enige dat ik bedoel te zeggen is dat het meer zin heeft om voor de gangbare toestellen het zinvoller is dan voor de niche modellen. Lijkt me vrij logisch. Dus voor iOS en Android, dan heb je zo 90% van de markt te pakken.
@gtwillem: dat zal niet zo 1-2-3 gebeuren, al is het alleen maar omdat Apple een leuk bedrag vraagt om een Lightning connector te mogen inbouwen. En aangezien marges van fabrikanten, importeurs, tussenhandelaars en dealerbedrijven worden uitgedrukt in procenten wordt die prijs nog eens een flink stuk hoger voor de consument.
@potver7: Verloopstukje en het is toch voor een paar tientjes opgelost?
@gtwillem: Vuilniszakjassen met bontkraag verkopen ook goed, moet iedereen daarom maar voor lul gaan lopen?
Hebben ze ook verteld wat dit moet kosten?
@tvklarenbosch: “How expensive? Parrot isn’t saying, but given Pioneer’s NEX units cost upwards of $800, that might give you an idea of what to expect.” aldus CNet
Noem me ouderwets, maar ik wil m’n navi 100% standalone hebben. Telefoon mag de contacten en muziekjes doorgeven, thats it. Voor de rest ziet het er veelbelovend uit. In ieder geval beter dan die ene keer dat ik aftermarket navigatie heb gehad, slome troep.
Hopelijk een stuk gebruiksvriendelijker dan de Parrot Astroid. Die had op zich best veel mogelijkheden, maar de bediening was het nét niet en het apparaat was veel te traag. Dit apparaat heeft trouwens ook een groot nadeel, dat felverlichte display leidt veel te veel af in het donker. Voorlopig redt ik me wel met de iPhone met een aux-adapter op de originele radio.
Ziet er goed uit, ik vraag mij wel af wat dit moet gaan kosten.
Dus als je een golf 7 heb met geïntegreerd scherm heb je er niks aan
@reggie-boy_rood: die kunnen in principe alles wat dit apparaat ook kan, behalve de apps. Daarvoor moet je je met mirrorlink redden.
@knipperlichtje: Volkswagen ondersteund geen AndroidCar en Apple CarPlay helaas. Een Volkswagen systeem (ervaring met het Golf7 systeem) is mooi maar wel een stuk minder uitgebreid.
@reggie-boy_rood: dan laat je die overpriced OEM shit er toch uit en koop je een mooi dubbel din frame.
Lijkt me prima te demonteren voor de gemiddelde boef!
Volgens mij zou dit apparaat een vrij snelle processor krijgen, alvast met het zicht op de toekomst mbt “zelf” rijdende auto’s en de daarvoor benodigde rekenkracht etc. Ben wel benieuwd wat zo’n systeempje moet gaan kosten en hoe ze per merk/model van bestaande voertuigen het oude systeem dan gaan vervangen. Verloopstekkers oid?
Want 90% van de auto’s heeft een 2x DIN inbouwmogelijkheid? Dat lijkt me wel wat optimistisch, eerlijk gezegd.
Verder geloof ik niet zo in aftermarket oplossingen voor dit soort systemen. De integratie met de auto-electronica zal toch altijd sub-optimaal zijn.
Daarnaast is het maar de vraag wat de opstarttijd van het systeem is; mijn Parrot i9200 doet er toch minstens 2 minuten over om operationeel te zijn. Dat zou toch vrij lastig zijn als je na het starten van de motor eerst achteruit wilt rijden en daarbij die achteruitrijcamera nodig hebt…
@potver7: Je hebt toch een spiegel aan de hemel? Die doet het prima direct na het starten.
@potver7: Mijn vriendin rijdt met een parrot asteroid smart rond. En deze is echt binnen 2 tellen gebruiksklaar. Ga er gemakshalve maar vanuit dat deze net zo snel wordt, en je dus op je camera achteruit kan rijden.
Als je hier op een fatsoenlijke manier offline android navi apps op kan draaien kon dit ‘m wel eens gaan worden. Ik was al aan het kijken naar een pioneer, maar dit lijkt nóg mooier!
Ik vind het voornamelijk een blunder dat er geen aansluitingen naar losse versterkers op dit apparaat zitten maar vreemd genoeg wel 2x HDMI en 1x DP
@Donstil: Groot minpunt inderdaad. Vreemd, bij de Astroid hadden ze juist dat wel goed voor elkaar. Voor de voor én achterkanalen én voor de subwoofer aparte versterkeruitgangen, die op het toestel zelf af te regelen waren.
Als ik ergens de kriebels van krijg is het aftermarket spul in mijn auto. Al zou het probleemloos functioneren, het blijft lelijk…
@motiondrive: De Alfa Romeo 4C is de auto voor jou
Allemaal heel snel aanschaffen, Apple & Google zullen uiterst dankbaar zijn met alle informatie die hieruit gehaald gaat worden. #ikhebtochniksteverbergen
Jullie nemen dit net niet serieus genoeg. Ladys en gentleman see here… the future
Weleens gehoord van Pioneers Appradio? Ik heb versie 3 namelijk en die doet exact hetzelfde, en ik heb die zelfs geroot zodat ik mijn telefoonscherm repliceer op mijn headunit! Daardoor kan ik alles op mijn Appradio draaien wat ik ook oo mijn telefoon kan, zelfs bankieren :p en niet te vergeten, de superieure geluidskwaliteit van Pioneer kan geen Parrot overtreffen!
Zou die ook in men volvo 850 passen?