Zo steel je een auto met de Rabobank-app

Gepost op 20-06-2016 om 16:44 door - 60 Reacties »

Rabo App
Criminelen hebben iets nieuws bedacht. Let hier op!

De Nederlandse politie heeft gemerkt dat er de laatste weken vaak via een nieuw trucje auto’s worden gestolen, en waarschuwt daar nu voor. Het werkt heel simpel: de dief laat zien dat hij het geld overmaakt via de Rabobank-app. Op het scherm staat “in behandeling”. Maar er valt helemaal geen betaling te verwerken, want de crimineel heeft te weinig geld op zijn rekening. De slechte Rabobank-app laat namelijk ook bij een te laag saldo meerdere minuten de melding in behandeling zien.

De auto wordt vervolgens alvast wel overgeschreven, en meegenomen, maar het geld wordt dus nooit overgemaakt. Als de oplichters dan door de politie hiermee geconfronteerd worden, zeggen ze het geld later contant te hebben overgemaakt. Er zijn inmiddels meerdere gevallen bekend van deze truc, vooral tijdens de afgelopen twee tot drie weken. Of het in alle gevallen om dezelfde mensen gaat is niet duidelijk.

De politie doet twee suggesties: contant afrekenen, óf alleen een betaling op deze wijze accepteren als je zelf over de Rabobank-app beschikt. Je kunt dan namelijk meteen zien of er iets is bijgeschreven of niet.

60 reacties   toon alle reacties
Profielfoto van ontploffer
ontploffer via iPhone app
20-06-2016 om 17:37
54
Bah ratten… Ik snap niet hoe mensen zo kunnen leven, door van anderen te jatten.
Profielfoto van cthijs
cthijs via iPad app
20-06-2016 om 18:56
44
@ontploffer: de regering doet niks anders
Profielfoto van awesome
awesome via iPhone app
20-06-2016 om 19:22
42
@cthijs: oh god! Gaan we weer…
Profielfoto van VeniVidiVici
VeniVidiVici via Android app
20-06-2016 om 20:17
14
@cthijs: Stom internet ‘ik wil aandacht’ Troll geleuter! Zonder regeringsbestuur gaat het land naar de klote sufferd!!
Profielfoto van HIM
HIM via iPhone app
20-06-2016 om 20:36
7
@venividivici: je bent grappig!
Profielfoto van lekbak
lekbak via Android app
20-06-2016 om 21:20
8
@venividivici: en met het huidige ‘regeringsbestuur’ niet wil je zeggen?
Profielfoto van VeniVidiVici
VeniVidiVici via Android app
20-06-2016 om 23:14
2
@lekbak: Ja you’re right… Schop die slappe idealistische draaikonten club PvdA die alle goede plannen blokkeren er maar uit!
Profielfoto van burgerbak
burgerbak via iPhone app
20-06-2016 om 19:01
3
@ontploffer: Lijkt een beetje op de overheid c.q belastingdienst…
@burgerbak: wat @awesome zei…
Profielfoto van burgerbak
burgerbak via iPhone app
20-06-2016 om 20:33
2
@galant: waar gaan we heen?
Profielfoto van rob5nismo
rob5nismo via Android app
20-06-2016 om 17:38
8
Dank u voor de tip
Profielfoto van MAB
MAB via Android app
20-06-2016 om 17:38
43
Hadden ze wel eerder mogen vertellen. Had ik mooi een nieuwe auto
Toen ik mijn auto kocht van een particulier, liet ik hem (deels) meekijken naar dat ik het geld naar hem over aan het maken was. Hij was erbij. Toen er stond dat de overschrijving was geslaagd, waren we gerust. Waarom zou je vertrouwen op een bericht “in behandeling”? Dan ben je wel dom hoor.
Profielfoto van Bender
Bender via iPhone app
20-06-2016 om 18:32
28
@Jochempie: eens, maar ik ga nog een stap verder. Auto gaat niet mee of wordt overgeschreven tot ik of:

Contant geld in mijn hand heb

Of

Geld op mijn rekening is bijgeschreven

Hoe je dat regelt? Jouw probleem.
@Bender: Ja oké, maar dan moet de koper een paar dagen in je achtertuin kamperen om er zeker van te zijn dat jij en de auto niet opeens verdwenen zijn, mochten jullie verschillende banken hebben.
@Jochempie:

Onzin, je kan met spoed overmaken en dan is het binnen 1,5-2 uur overgeschreven, maakt niet uit welke bank!
Profielfoto van siemi
siemi via iPhone app
20-06-2016 om 20:09
1
@bender: totdat je auto al 3 maand te koop staat en er eindelijk iemand komt die hem van je koopt. Er is geen weldenkend mens die geld overmaakt zonder de auto te hebben. Contant blijft betaalmethode nummer 1.
Profielfoto van tofas
tofas via Android app
20-06-2016 om 17:39
10
Misleidende titel. Advertorial? Voor de rest logisch natuurlijk eerst geld zien dan het product meegeven.
Profielfoto van autoblogger
autoblogger via iPhone app
20-06-2016 om 17:51
3
@tofas: lol!
Profielfoto van faalhaas
faalhaas via Android app
20-06-2016 om 17:39
16
Bedankt, Ga hem meteen proberen autoblog!
Profielfoto van dirkiii
dirkiii via iPhone app
20-06-2016 om 17:52
16
@faalhaas: niet vergeten wat leuke foto’s op autojunk te plaatsen hé
Geld is ook maar een geloof ..
Free cars for everyone ..
Profielfoto van camber24
camber24 via iPhone app
20-06-2016 om 17:47
31
Contant geld overmaken? Koek-koek.
@camber24: generatiekloof? Je kan nog steeds met geld naar de bank en dat laten storten op een (andere) rekening… Moet je wel eerst een bank vinden, maar goed;)
Profielfoto van v60germany
v60germany via iPhone app
20-06-2016 om 19:03
2
@autoblogger: het artikel laat zich lezen als mobiele bankieren-app.
Hoe wil je daarmee contant geld overmaken?
Papiergeld even shazam’n?
@v60germany: ik lees het anders, er staat “…zeggen ze het geld later contant te hebben overgemaakt.” Dus op een later moment naar de bank stappen om het geld over te maken.
Profielfoto van wimpster
wimpster via iPhone app
20-06-2016 om 17:50
15
Elke flapdrol kan natuurlijk sowieso een nep bank app maken die net doet alsof het geld is overgemaakt. Noem me sceptisch, maar ik zou daar nooit op vertrouwen.
Profielfoto van darrock
darrock via Android app
20-06-2016 om 17:59
58
Weten we ook weer hoe de autobloglezer van een paar berichten terug aan zijn m5 kwam ;)
Profielfoto van thijsied
thijsied via iPhone app
20-06-2016 om 18:14
0
Dus wacht, er zijn écht mensen die ZO dom zijn om spullen mee te geven zonder dat het “overgemaakte” geld op hun eigen rekening staat? Al staat er “voltooid” op zijn scherm, waarom niet eerst gewoon ff op je eigen app kijken?
Profielfoto van roppp
roppp via Android app
20-06-2016 om 20:04
1
@thijsied: tja, dat is bij meer transacties het geval. En omgekeerd gebeurt het ook dat jij wel geld hebt overgemaakt en de andere partij het bestelde niet opstuurt……..
Profielfoto van vroaaar
vroaaar via iPhone app
20-06-2016 om 18:26
0
Met de Rabo-app is helemaal niks mis. Gebruik ‘m zelf ook en ken de negatieve reacties van mensen die moeite hebben met verandering en vooruitgang.
Back on topic: ik accepteer alleen overboekingen als ik zelf kan zien dat het geld op mijn rekening staat.
Profielfoto van phevtreb
phevtreb via iPhone app
20-06-2016 om 21:22
1
@vroaaar: die Rabo app is werkelijk de grootse rampen app ever, gemiddeld eens per week zijn al m’n rekeningen ineens uit de app verdwenen en moet ik m’n rekeningen opnieuw installeren. Regelmatig wil de app niet opstarten of crasht hij.

De “oude” versie was vele malen stabieler.

Profielfoto van vroaaar
vroaaar via iPhone app
20-06-2016 om 22:33
2
@phevtreb: volgens mij ligt dat dan eerder aan je telefoon dan aan de app. Heb werkelijk nog nooit een probleem gehad.
Profielfoto van phevtreb
phevtreb via iPhone app
20-06-2016 om 23:32
1
@vroaaar: ik heb een iPhone 6 m’n vrouw een 6S, gewoon waardeloos. Ik hoor ook niet anders in mijn omgeving.

Wat voor telefoon heb jij als ik vragen mag?
Misschien een idee.
Kijk niet naar de betaler zijn opdracht maar controleer of het op je eigen rekening staat.
Vanmiddag nog een auto verkocht aan een Nigeriaanse prins.
Als je die al niet kunt vertrouwen, dan weet ik het niet meer.
Sorry dat ik zeg, maar sommige mensen moeten gewoon tegen zichzelf beschermd worden.
Hoe oliedom kun je zijn? Kom op mensen.

We mogen stemmen, auto rijden, kinderen krijgen. Voor veel mensen eigenlijk nog te veel verantwoordelijkheid kennelijk.