Waarom de OnePlus fanbase niet meer groeit

Waar is de community?
Het sentiment richting OnePlus is wellicht een beetje veranderd en mede-oprichter Carl Pei denkt te weten waarom.

Er was een tijd dat een niche smartphone-liefhebbers hét nieuwe merk hadden gevonden; een fabrikant die topkwaliteit en stevige specs kon leveren voor een belachelijk lage prijs. De bijnaam flagship killer werd in het leven geroepen en OnePlus hoorde bij de toppers. Dat is de laatste paar generaties een beetje aan het kantelen en OnePlus zelf legt haarfijn uit waarom.

In een interview met TechCrunch is OnePlus mede-oprichter Carl Pei openhartig en verfrissend eerlijk over zijn bedrijf en de smartphone-industrie als geheel. Gisteren vertelde HTC tijdens dezelfde conferentie nog dat het niet aan het innoveren was en dat het de smartphone-tak had verwaarloosd. Er zit toch iets in de lucht op die beurs..

Hoe dan ook, de piepjonge Pei is de op 4 na grootste smartphone-leverancier in het topsegment maar weerstaat bij iedere vraag de verleiding om op te scheppen over hoe geweldig het merk wel niet is. In plaats daarvan houdt hij de bedrijfsfilosofie aan en is hij eerlijk over de manieren waarop OnePlus te werk gaat. Inclusief het feit dat ze de laatste jaren oude fans mogelijk zijn kwijtgeraakt.

Pei legt uit dat hun bedrijf in de beginjaren (2013-2014) een toegewijde community opbouwde vanwege hun peer-to-peer verkoopsysteem; je moest ‘uitgenodigd’ worden om een OnePlus te kopen. Die exclusiviteit was volgens de Chinees in eerste instantie geen marketingstrategie, maar een noodzaak omdat het zo’n klein bedrijf met een kleine productiecapaciteit was. Later werd het onderdeel van de identiteit van OnePlus.

Maar de ontwikkeling van de community – een onderdeel dat zo belangrijk was voor OnePlus – is volgens Pei een beetje verwaterd: “De relatie [met de community] heeft zich niet ontwikkeld; het is nog steeds hoe het twee jaar geleden was. We hebben niet het geld om marketing via de TV te doen vergeleken met de grote jongens. Daarom moeten we de manier waarop we met de consument praten blijven innoveren en dat deel is de laatste twee jaar gestagneerd. We hebben ons te veel gefocust op business en operations.”

Volgens Pei waren de deals met providers als T-Mobile de laatste jaren belangrijker dan de communicatie met de community. Hij legt overigens niet uit hoe OnePlus in de toekomst terug gaat vallen op hun oudere strategieën. Wel geeft Pei opheldering over de identiteit van OnePlus als goedkoop; een smartphone van onder de $400 was nooit het doel, maar toevallig wat de prijs was. Hij erkent dat hun smartphones de laatste jaren een stuk duurder zijn geworden en legt uit dat de strategie nooit draaide om zo goedkoop mogelijk zijn.

Wat de strategie ook is, OnePlus heeft de afgelopen twee generaties een hoop fans van het eerste uur verloren, mede door de overstap naar duurdere, meer luxe smartphones. Tegelijkertijd heeft Pei het idee dat er betere communicatie moet plaatsvinden met de community. We zullen met de reeds gelekte OnePlus 8 zien hoe de Chinese (voormalige) prijsvechter dat gaat doen.

Check het volledige interview met Carl Pei hier.

Nog geen reacties

  1. Typisch Chinees … Denken dat ze weten waarom iets is terwijl ze geen idee hebben waar het echt om draait.

    OP begon als prijsvechter en bood veel voor weinig.
    Het invite model was bijzonder maar zeker niet handig en ben blij dat het weg is. Pseudo exclusiviteit noem ik dat.
    Waar het wel aan ligt zijn de vele hardware issues die steeds na release kwamen.
    Dan waren het de speakers, dan de matige schermen, dan Codecs die niet te updaten waren en het toestel terug moest.
    Koppel dat aan lachwekkende zaken zoals het Never Settle slogan en ondertussen de headphone jack weghalen (2 jaar geleden) terwijl je daarvoor er nog een punt van maakte.
    OP kopers zijn niet de meelopers, geen trendy shoppers en die kijken weldegelijk naar features.
    Als je dan in 2019 ook geen wireless charging hebt op een 800 euro Flagship tja dan begin je achter te lopen.

    De Glans is inmiddels weg van het Rebelse merk dat het inmiddels moet hebben van een goed product voor een goede prijs.
    Als je dan features weg laat, niet luistert naar klanten en om de 4 maanden met een nieuw toestel komt dan verlies je vanzelf klanten.
    .
    Ondertussen wordt de competitie groter en groter en wordt het lastig.

  2. Ik heb destijds, denk ik ongeveer, 30 mensen aan een One geholpen en tot de 3 was ik een lopende reclamezuil voor Oneplus maar de laatste tijd haak ik meer en meer af en zit nu op de Xiaomi rollercoaster.

    • @dotternetta: Logisch, veel meer voor beduidend minder.
      OP is te groot geworden en kreeg bepaalde aspiraties.
      Het feit dat ze geen IP rating hebben teneinde kosten te drukken MAAR wel Robert Downey Jr. Kunnen betalen als OnePlus ambassadeur.

      Begon heel mooi en idealistisch en nu is het niks anders meer dan een (redelijk) grote speler.

  3. “en legt uit dat de strategie nooit draaide om zo goedkoop mogelijk zijn.”

    Dat is klinklare bulsh*t lol.
    Ik kan me nog goed herinneren hoe OnePlus al bestaande connecties had waardoor de productie en verkoop aanzienlijk goedkoper uit zouden vallen voor de consument. DAT was een enorm groot deel van de marketing de eerste rondes. relatief veel, VOOR WEINIG.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *