De Hyundai Group is aanwezig op veel markten, namelijk in bijvoobeeld de winkelketens en de bouw. De automotivebranche bestaat sinds 1967 en had in het begin voornamelijk de focus op de productie voor andere merken. In 1975 begon Hyundai met het maken van auto’s onder een eigen label.
Tegenwoordig staat aan bijna elke straat wel een Hyundai. En dat is niet voor niets: In Ulsan worden jaarlijks zo’n 1,6 miljoen auto’s geproduceerd. Deze worden in Europa in 47 landen verkocht via ruim 2000 dealers. Volgens de cijfers van Hyundai heeft het bedrijf wereldwijd 515.885 auto’s verkocht. We zetten drie populaire EVs van Hyundai op een rij en vertellen je alles wat je moet weten over dit Zuid-Koreaanse merk.
Powered by:

Kona Electric
De Kona Electric is niet zomaar een auto! Het is namelijk de best verkochte e-SUV. Voor het eerst geïntroduceerd in 2018, en in 2021 voorzien van een stijlvol nieuw jasje. Iets slanker en voorzien van nieuwe ledverlichting heeft de 2021 versie van de Kona Electric een rijbereik van 484 kilometer. De 64 kWh-batterij kan met een 100 kW-snellader in ongeveer 47 minuten van 10 tot 80 procent worden opgeladen. Gebruik je een 50 kW-laadstation? Dan bedraagt de laadtijd ongeveer 64 minuten.
Daarnaast wordt de Kona Electric geleverd met een premium audiosysteem van KRELL en een E-call functie, waarmee bijvoorbeeld hulpdiensten kunnen worden opgeroepen. Ook beschikt de Kona Electric over een aantal veiligheids- en rijhulpsystemen, die bijvoorbeeld de dode hoek en tegenliggers bij achteruitrijden in kaart brengen. Ook profiteer je van autonome rijbaanassistentie.
Ioniq 5
De Ioniq 5 is de middelgrote crossover-SUV van Hyundai en werd geïntroduceerd op 23 februari 2021. Het futuristische design is gebaseerd op de Concept 45 en staat op het gloednieuwe modulaire E-GMP platform.
De Ioniq 5 heeft een actieradius van 507 km en beschikt over een regeneratieve remfunctie om de actieradius te maximaliseren. Daarnaast is de Ioniq 5 uitgerust met een augmented reality head-up display, een optie voor level 2 autonoom rijden, een Surround View Monitor en een Blind-spot view monitor.
Last maar zeker niet least: de batterijen van de Ioniq 5 kunnen ultrasnel worden opgeladen: tot 100 km actieradius in slechts 5 minuten. De auto is geschikt voor zowel 400V- en 800V-opladen en aan een snellader van 350 kW is het mogelijk om in slechts 18 minuten op te laden van 10 naar 80 procent.


Nexo
Volgens Hyundai is de Nexo het summum op het gebied van de waterstofauto’s. Deze SUV stoot tijdens het rijden namelijk geen CO2 uit. De brandstofcel die voor de elektriciteit zorgt voor de motoren produceert namelijk als enige uitstoot water en warmte. Waterstof moet uiteraard eerst gewonnen worden. Meestal gebeurt dit door water met behulp van elektrolyse, waarvoor uiteraard elektriciteit nodig is. Maar een auto met een brandstofcel aangedreven door waterstof gewonnen uit groene energie is dus werkelijk schoner dan schoon.
Niet voor niets dat Hyundai de Nexo heeft uitgeroepen tot ‘de ultieme eco-auto.’ En daar houdt het niet op; de Nexo beschikt over een filtratie systeem dat fijnstof en CO2 uit de lucht haalt die door de auto stroomt. De luchtzuivering en CO2-reductie kunnen tijdens het rijden op het touchscreen worden bijgehouden. Om het energieverbruik verder te drukken beschikt de Nexo over een regeneratief remsysteem en is de carrosserie zo aerodynamisch dat het geheel een luchtweerstand van slechts 0,329 Cw kent. De Nexo is, wederom bij monde van Hyundai zelf, ‘vloeiend als water, de enige emissie.’
De Nexo is in 2018 geïntroduceerd in Korea en heeft een actieradius van 665 km op een volle tank waterstof. Vanwege de geavanceerde technologie is de Nexo alleen verkrijgbaar bij een elftal gespecialiseerde dealers. Meer weten?
Onze favoriete elektrische Hyundai modellen
- Futuristisch design
- Laden tot 100 km actieradius in slechts 5 minuten
- Actieradius van 507 km
- Regeneratief remsysteem
- Interieur gemaakt met milieuvriendelijke materialen
- Uiterst milieuvriendelijk
- Aandrijving met waterstof-elektrische brandstofcel
- Regeneratief remsysteem
- Volle tank waterstof in 5 minuten
- Actieradius 665km
Andere modellen van Hyundai
Het bovenstaande drietal omvat onze favorieten, maar Hyundai heeft natuurlijk nog veel meer te bieden. Kijk ook eens naar de onderstaande modellen.
- Ioniq 6
- Tucson Hybrid
- Tucson Plug-in Hybrid
- Santa Hybrid
- Santa Fe Plug-in Hybrid
Meer over EV’s
Of je het nu voor het milieu doet, voor het rijplezier of gewoon voor de eigen portemonnee: elektrisch rijden biedt veel voordelen. Zo betaal je geen aanschaf- of wegenbelasting op een elektrische auto en kan een elektrische auto goedkoper zijn in onderhoud en per kilometer. Ook zijn elektrische auto’s stiller en comfortabeler. Meer over elektrisch rijden weten? Je vindt alles op onze algemene pagina.
Het maken van een keuze kan lastig zijn. Zeker wanneer er zo veel is om uit te kiezen. Hulp nodig met het kiezen van een elektrische auto? Kijk eens naar onze Buying Guide.
De geschiedenis van Hyundai
De Hyundai groep werd in 1947 opgericht in Korea door garagehouder Chung Ju-Yung na samenvoeging van diens garage met een staalfabriek. In 1967 werd de automotivebranche van de groep opgericht. Allereerst met de assemblage van modellen van andere merken, zoals de Ford Cortina.
In 1975 rolde er voor het eerst een eigen auto de fabriek uit. Deze Hyundai Pony is tevens de eerste Zuid-Koreaanse auto ooit. Al snel volgden er meer modellen en later zelfs een eigen luxe merk Genesis. In 2012 volgden de eerste EV’s. Dan hebben we het wel over productie modellen, want Hyundai experimenteerde in de jaren 90 al met een aantal elektrische modellen.
De Sonata EV, een prototype uit 1991, was de eerste volledig elektrische auto van het merk. In 1998 volgden experimentele technologieën met flexible-fuel: motoren die kunnen draaien op diverse brandstoffen. Rond dezelfde tijd begon Hyundai met de ontwikkeling van de techniek voor brandstofcellen en waterstof-elektrische aandrijving.
Sinds 1994 heeft Hyundai, met de opening van een R&D centrum in Duitsland, ook een aanwezigheid in Europa. In 1997 kwam daar de eerste fabriek bij, in het Turkse Ízmit. De ambitie van Hyundai is terug te zien in de doelen die het bedrijf zichzelf stelt. Zo kondigde het bedrijf in 2021 aan te streven naar CO2-neutraliteit in 2045. Om dit te bereiken is het het doel om alle productiefasen en bij alle activiteiten CO2-emissies te neutraliseren. Vanaf 2035 wil Hyundai enkel nog batterij-elektrisch of brandstofcel-elektrisch aangedreven voertuigen verkopen.
Veelgestelde vragen
Heb je na het lezen van deze pagina nog steeds vragen over Hyundai? We hebben de meest veelgestelde vragen op YourMoby voor je verzameld.
De aandrijving van een waterstofauto bestaat uit een brandstofcel, de elektromotor, het accupakket en waterstoftanks. Waterstof stroomt vanuit de tanks in de brandstofcel en wordt daar gesplitst in protonen en elektronen. Met de stroming van deze elektronen wekt de brandstofcel elektriciteit op, waarmee de elektromotor de auto aandrijft. De protonen reageren vervolgens met zuurstofmoleculen uit de lucht. Warmte en water is daarmee de enige uitstoot.
De Kona Electric is verkrijgbaar vanaf €47.795,-*.
De Ioniq 5 is verkrijgbaar vanaf €48.295,-*.
De Ioniq 5 is verkrijgbaar vanaf €48.295,-*.
*Alle prijzen zoals op 31-3-2023 weergegeven op Hyundai.com/nl
Meer weten?

Elektrisch rijden
Geselecteerd door


Occasions
Geselecteerd door


Elektrische fietsen
Geselecteerd door


Mobiliteit
Geselecteerd door
