5 dingen die je moet weten over Assetto Corsa op de console

F40
Vanaf vandaag ligt Assetto Corsa officieel in de winkels. Voor de PlayStation 4 en de Xbox One dan. PC-gamers konden al een tijdje aan de slag met de game.

De racegame kampte met uitstel, maar vandaag was het eindelijk zover. Console-gamers kunnen nu ook aan de slag met de simulator. Voor diegene die het spel nog niet kennen sommen we enkele belangrijke punten op. De vandaag gelanceerde launch trailert kun je bekijken op Autojunk.

Meer dan 80 auto’s
Assetto Corsa bevat een prettige carlist met genoeg diversiteit. Van een LaFerrari tot een Abarth 500 en van een 8C Competizione tot een Ferrari F1 312T uit 1975. In vergelijking met een game zoals Gran Turismo lijkt de lijst wat karig, maar door middel van downloadbare content zal dit aantal verder worden uitgebreid.

Meer dan 20 verschillende tracks
Wat is een racegame zonder goede tracks? Ook bij Assetto Corsa is dit dik voor elkaar. Van bekende tracks als de Nürburgring en Spa, tot een aangepaste versie van Monza uit 1966: het zit er allemaal in.

1

Ondersteuning voor stuurtjes
Op zowel de PlayStation 4 als de Xbox One worden de meeste stuurtjes van Thrustmaster ondersteund. Ook de Logitech G29 (PS4) kan worden gebruikt. Op de Xbox One worden tevens enkele racesturen van Fanatech ondersteund.

Online plezier
Gelukkig ben je in Assetto Corsa niet afhankelijk van een saaie AI. Het is mogelijk om tot 16 players online te racen.

Ook single player
Speel je liever alleen dan is dit ook mogelijk. Er is een carrièremodus en er zijn diverse challenges beschikbaar. Een snelle willekeurige race starten met eenvoudige opties is ook mogelijk.

Digitaal sleutelen
Een belangrijk aspect binnen Assetto Corsa is het zelf sleutelen aan de auto. Er zijn allerlei instelmogelijkheden uit te proberen die directe invloed zullen hebben op de auto. Sommige aanpassingen kunnen bijvoorbeeld het verschil maken tijdens een online race waarbij iedereen het met dezelfde auto moet doen.

Assetto Corsa pik je voor vier tientjes op bij de betere (web)shops. Als het kan, koop dan de editie met het Prestige Car Pack. Dan krijg je negen extra auto’s, waaronder een Ferrari 488 GTB, een Lamborghini Gallardo Superleggera en de 2015 versie van de Nissan GT-R Nismo.

Maser

100 reacties

    • @audiisthebest: 2016 is een goede game, maar echt een GAME!! Dit kan je niet vergelijken met project cars of assetto corsa kom op zeg. Codemasters 2015 zoog harder dan een gareth turbo en verder is er voor de concoles op forza na niks wat mijn hartje harder laat kloppen. Gran turismo ga ik zeker wel aanschaffen, maar weet nu al dat me dat ook gaat teleurstellen na project cars qua verwachting. Gran turismo 7 of project cars 3 gaat onze racegame pas worden ben ik bang. F1 2016 krijg ik toch een te groot f1 ik wil max zijn syndroom door. Met assists aan te makkelijk en zonder ” abs tc” echt niet meer te doen op legend of hoger. Samen met playseat t300 etc en jaren online racen niet my cup of castrol.. De npc’s zijn echt stukken beter in dit deel dan in de vorige maar nog steeds oneerlijk tov bijvoorbeeld codies 2013.

    • @gieltj: kan je simpelweg niet vergelijken. alhoewel assetto niet heel populair is, is het de beste simulator game voor normaal geld. daarin tegen is horizon 3 een arcade game, met mario kart handling en de tuning doet niet bijster veel. ieder wat ie wilt, geef mij maar assetto.

        • @regera1999: er bestaat geen slechtere AI dan die in project cars, en ook de corner cutting rules zijn afgrijselijk slecht. tijdje geleden was ik aan het racen op monaco, had ff geen zin om te remmen bij het uitkomen van de tunnel de chicane in. terwijl ik dus met 250 rechtdoor ging, waren links van me een paar auto’s. zegt mn engineer: nice overtake…

      • @gwnbmw: BeamNG is wat mij betreft de allerbeste simulator. Auto botsen is ook echte schade, erg gaaf.
        Het is nog in bèta, maar zeker de moeite waard om de demo te proberen. Enkel voor pc volgens mij, en je hebt een aardig sterke processor nodig voor de geavanceerde physics engine. 🙂

          • @gwnbmw: Laatst is versie 0.6 gereleased. Werk kan wel sneller, maar het is te vroeg om ‘wordt toch nooit afgemaakt’ te roepen… Daarnaast werkt een Logitech G27 perfect met de game. Hoe dat met andere controllers zit, geen idee, maar dan nog ’t blijft een beta.

            Ik geef je wel 100% gelijk dat het totaal niet snel lijkt te gaan.. Ze willen nu een soort career-mode in brengen met een verhaal over een monteur (?), totaal de verkeerde kant op lijkt me. De engine is echt goud waard om een mooie race sim van te maken. En omdat het zolang duurt zitten ze nog met verouderde graphics. Jammer. Ik zou het anders aangepakt hebben. Maar wie ben ik om dat te zeggen? 😛

  1. Als de getoonde foto’s uit de game komen zit het met het grafische gedeelte wel goed. Verder zal mijn neefje hem goed uit testen ik zelf ben geen gamer maar vind het wel leuk om te kijken als een echte toeschouwer.

  2. Ah, thx voor de herinnering. Die pack zou ook gelijk voor de PC uitkomen. AC is de beste race sim in jaren, heb denk ik al wel 200 ronden op de Nordschleife gedaan…heerlijk.

  3. Dat is niet veel geld. In het verleden wel goede verhalen er over gehoord.
    Ben nog altijd druk met Forza, met de juiste instellingen nog altijd een uitdaging.

  4. Ookal gaat het niet over AC, als we het toch over gamen hebben heb ik een vraag:

    Zal ik mijn computer upgraden naar Win10 en Forza Horizon 3 op de PC kopen, met als nadelen dat mijn computer hem waarschijnlijk niet op top graphics kan runnen, puur Win10 pak voor Forza terwijl Win10 niet echt goed blijkt te zijn, en misschien moet wachten omdat het niet zeker is dat Xbox One en PC versie tegelijk worden ge-released?
    Of zal ik een Xbox One kopen, waar je Forza goed op kan draaien, met als nadeel dat dat weer plm 350-400 euri kost wat weer ten nadele gaat van “Project C63”?

    Mag weggehaald worden ivm off-topic 😉

    • @mercedesclk350: Ik zou die 400€ investeren in de pc. Ligt er een beetje aan welk systeem je nu hebt, maar alle recente spellen draaien nog tiptop 1080p 60 FPS met m’n relatief oude i7 3770 en GTX 780. GTX 980 is al écht serieus sterk, laat staan de nieuwe 1000 serie 😉

      • @123bat: Heb deze vorig jaar gebouwd voor € 389. Draait prima alles 50 fps en 1920×1080 behalve bijv. GTA 5, die draait ie op 30 fps bij 1600×900. Als FH3 nog zwaarder is wordt dat hem niet, en om dan weer € 400 op een PC stuk te slaan voor dat ene spel, zou dat het waard zijn?

        • @mercedesclk350: stop met dat dat kansloze, geldslokkende systeem genaamd; PC. Ben echt een PC gamer geweest, maar er komt gewoon geen eind aan al dat upgraden! Na een periode van gameloosheid, ging het toch kriebelen! Een Xbox one Forza pack (een fraai blauwe Xbox) gekocht voor 350 euro!!! Daar draait de PC gamer z’n hand niet voor om! Grootse voordeel, je hebt er jaren plezier van en geen omkijken naar.

      • @123bat: heb een i7 3770k met waterkoeling en een gtx 980, die setuo draait praktisch alles op max setting bij 1080p, zou alleen voor 16 gb ram gaan, met 8 ga je met de nieuwe generatie games een bottleneck creëren

  5. Ik zit te twijfelen of ik hem koop. Ik heb project cars, maar op een of andere manier vind ik die niet pakkend. Ik kan er niet zo veel plezier aan beleven als aan gran turismo. Toch zitten er niet echt min punten aan project cars. Vraag aan jullie of AC dan wel de moeite waard is?

    • @lovecars: ligt dat aan de gameplay of aan de physics van de auto’s? Dat vond ik aan GT5 erg goed, hoe staat dat bij PC? Niet van plan een nieuwe PS te kopen, dat deed ik bij de afgelopen 2 versies van GT speciaal voor de game… Maar kan nu de tijd er niet insteken…. Maar ben toch benieuwd, PC zag er erg veelbelovend uit, en vond GT veel teveel Aziatisch georiënteerd..

    • @lovecars:
      Als je PC niet leuk vindt en GT wel, dan zou ik AC zeker niet halen.

      GT is namelijk een totáál andere game dan dat PC en GT zijn.

      Ik vind PC juist een verademing t.o.v. van de hele ris aan GT en Forza games van de laatste jaren. Eindelijk een game die echt op racen in georiënteerd, met totale vrijheid in waar ik wil rijden, met wie en in welke auto’s.

    • @lovecars: Project CARS was echt een vooruitgang in vergelijking met GT maar nadeel van AC en Project CARS is dat in career mode je niet echt een gevoel krijgt van waardering. Een gamer wordt in GT beloond met geld en kan daar weer upgrades van kopen en zo helemaal omhoogwerken tot je Prototypes en F1 bolides hebt. Dit soort bevrediging mist ook in AC naar mijn idee omdat je meteen begint in een FXXK op Barcelona (terwijl de rest van het spel download op de achtergrond), je hebt meteen één van de snelste auto’s in het spel. Als je veel ervaring hebt met sim racers speel je namelijk gewoon verder in het nieuwe spel en is het niet uitdagend.

  6. Ben er erg trots op dat ik betrokken was bij het ontwikkelen van de Audi Sport quattro. Wat begon als een mod is uiteindelijk officiële content geworden. Heeeeeel veel uren hebben we er ingestoken. Zeer trots op de vermelding van mijn naam in de credits. De 3D artiest heeft er een vaste baan bij Kunos aan overgehouden! Ik heb alle data/afmetingen, detail foto’s en geluid verzorgd. Alles komt van een echte Sport quattro.

        • @quincy: In de tijd dat jij lang van stof was, ging ik nog even een biertje halen. Maar inderdaad het zou leuk zijn om eens echt iets over simracing op ab te hebben. Denk dat 25% van de autobloggers wel iets met deze manier van tijdverspilling heeft. Online is het een cultuur in verschillende vormen en maten. Ikzelf doe naast race best veel the crew. Heb er ook inmiddels genoeg knaken aan uitgegeven om mijn begeerlijke wagenpark op orde te krijgen. Sterker nog zal mijn accountant zeggen dat ik een lul ben om geen xbox aan te schaffen voor Forza 6 bijvoorbeeld. Zou het enorm waarderen als de nerdredacteuren hier een mooi item van zouden maken abstijl.

    • @maxidyne: Wow! Dat is een gave bijdrage inderdaad! Misschien interessant, met jou inbreng en misschien eventuele connecties die je hebt, om hier een artikel op Autoblog aan te wijden. Hoe gaat dat in zijn werk, krijgen ontwikkelaars het voor elkaar auto’s zo natuurgetrouw mogelijk in het spel te krijgen (qua graphics (design en schademodel) en ook geluid) en worden de verschillen per auto in zo’n spel nou gerealiseerd? Natuurlijk zal dat afhankelijk zijn of de makers daar inzicht in willen/mogen geven.
      Als Autoblog niet geïnteresseerd is, misschien een site als Tweakers wel.

      • @quincy: Inderdaad, ben ik ook heel benieuwd naar. En dan voornamelijk hoe ze de rijeigenschappen programeren. Of dat ook met metingen gaat, of puur op basis van de geometrie bijvoorbeeld.

        • @trustmeiamanengineer: beide. Kunos gebruikt een uitgebreid technisch model voor de rijeigenschappen.

          Ze zijn wel gestopt met het modding gedeelte op het officiele forum, dit i.v.m. licentie en copyright problemen. Veel scratch build wagens zijn officiele content geworden in de afgelopen jaren. Dat was wel erg leuk in die tijd, werden veel scratch build modellen gemaakt. Nu is het vooral geript spul wat de klok slaat.

      • @quincy: Kunos koopt licenties, en mag vervolgens metingen doen en krijgen toegang tot alle gegevens. Wij hebben alles zelf gedaan. Klein voorbeeld: schokdemper in en uitvering gemeten, vervolgens de hoek gemeten van de wielophanging + wielvlucht. Wat doet de stabilisatorstang en spoorstang als het wiel omhoog komt?Alle waarden gemeten etc. Uiteindelijk zaten we niet ver af van de fabrieksgegevens (letterlijk 1.5 graden gemiddeld) die Kunos kreeg toen ze de Audi licentie kochten en het model van ons kocht. Dus met veel onderstuur de bochten door/uit ;-p

  7. Gister avond meteen gekocht. Al flink lopen kloten met de controller instellingen aangezien ik geen stuur heb (beetje duur..) Begint al beter te worden, maar to be honest… Nog niet helemaal overtuigd. Morgen maar weer even een kans gunnen want heb wel lang uitgekeken naar het spel!

    • @c3po: heb jij project cars met controller gedaan?zo ja wat viel op, anders etc? Ik ben zeker niet de enige nieuwsgierige. Plus met stuurtje ben je zeker niet ineens fernando alonso hoor als je dat dacht :))

      • @fmgarcia: uhm heb beide met controller gespeeld. AC nu dan op de ps4 en project cars op de Xbox one. De besturing van AC is stukken beter dan project cars (moet zeggen dat ik niet weet hoe die besturing tegenwoordig is). Vond project cars daarentegen wel realistischer op de een of andere manier. Verder ben ik geen super über pro dus gebruik soms in race games een ideale lijn. De lijn in AC is statisch en niet dynamisch en heb je dus geen reet aan. Maar ik moet vooral nog inkomen met AC. Helaas ook een vriendin die veel tijd vergt;)

  8. Ik heb deze even gespeeld, maar het dramatische onderstuur van elke (ook RWD) auto is een echte afknapper. Ik speel met een G25 met 3 pedalen, maar er gaat voor mij niets boven Grid Autosport, die kan ik echt iedereen aanraden!

  9. Lang zitten wachten op dit spel nadat ik de goede recensies voor de pc versie had gelezen. Heel eerlijk toch redelijk teleurgesteld na eerste twee uur spelen.

    Dingen die mij opvallen waren:

    Geluid van de auto’s (positief)
    Karige menu’s
    Relatief weinig circuits al dan niet in meerdere configuratie
    Qua graphics in de menu’s slecht
    Camera standpunten achter de auto hinderlijk en draait mee als je stuurt
    Bij interieur camera en naar links en rechts kijken is meteen 90 graden ipv soepel er heen kijken
    Geen live telemetrie in beeldscherm

    Twee lekke banden achter en je auto zakt 10 cm de grond in en je komt geen millimeter meer weg

    Nu vergelijk ik dit dus met project cars, bedoel qua simulatie is wel goed maar poeh mogen nog wel veranderingen komen qua updates.

    Auto’s zien er goed uit en geluid is echt heel goed maar miss wel wat dingen die ik in project cars wel heb.

    • @d1nick: PC versie is zoveel beter. Ik gebruik een tablet met een app voor live telemetrie, maar er is ook een app voor op het scherm zelf, weet niet of dat ook op de console versie zo is. Tevens heb je de real Head motion app voor de PC versie, deze draait heel realistisch mee met het sturen van links naar rechts.

  10. Assetto Corsa en Project Cars zijn simpelweg de beste race simulators op het moment, met de nadruk op simulator. Je dient deze spellen dan ook zeker te spelen met een racestuur, niet met een keyboard. De beleving is des te groter wanneer je met grote snelheid, forcefeed-back en uiterste precisie een wagen rond een circuit kan knallen. Dat kost moeite, is echt leren rijden. Een heel ander soort ervaring/uitdaging dan die je krijgt van een arcade-racer en je moet er van houden. Ik denk, net als in een echte auto, dat wanneer je dat lukt het “beloningsgevoel” groter is dan bij een arcaderacer. Je moet zo’n stuur echt goed vasthouden en tegenwerken door de force-feedback op de juiste momenten. Een mooi voorbeeld: driften met een arcaderacer gaat normaal relatief eenvoudig, vaak door even de handrem te activeren. Driften met een sim-racer zoals Assetto vergt wat meer moeite. Zie: https://www.youtube.com/watch?v=ZpAs6IEjuSQ

    • @drdre1: ik was zelf altijd groot Gabbana de Gran Turismo reeks. Goede balans tussen simulatie en fun.

      Maar Project Cars vond ik zwaar tegen vallen, zeker na alle goede reviews. Het is niet slecht hoor, maar als je bij Forza alle hulpmiddelen uit zet en de besturing op simulation zet is het niet heel anders. Dat is puur het racen en de handling.

      Als game en content is Forza veel beter en uitgebreider. Nu wachten wat Gran Turismo 7 gaat doen, zal nog wel even wachten zijn…

  11. Ik kreeg de game woensdag al in de bus via bol.com
    Assets Corsa voelt erg goed aan, kwa Graphics vind ik project cars een stuk beter. Ook het geluid van de auto’s en de trillingen in de controller heeft project cars beter voor elkaar. De moeilijkheidsgraad en en echte racegevoel is beter in assets Corsa.

  12. De grootste afknapper is dat je geen eigen races kunt het hosten online. Dus geen races waar enkel jij en je vrienden in kunnen.

    Dat is de reden dat wij met online cupracen op de Xbox nog altijd Project Cars prefereren. Ondanks de vele gebreken die PCars kent. (Plakken van auto’s, geen safetycars etc)

  13. Inmiddels 60 uur gespeeld op de pc. Helaas heb ik het slechts een enkele keer gespeeld met stuur. Maar goed ook met de controller is het erg leuk. De simpelere dingen als ronde tijden vergelijken op de Nurburgring vind ik misschien wel leuker dan de challenge mode.

    Uiteraard is het ook niet perfect. De “packages” die vaak 1/2 circuits en wat auto’s bevatten kosten vaak een tientje. Iets wat met een aantal packages toch optelt, maar zonder is de game maar wat kaal.
    Ook hebben ze een typisch sim-game probleem en dat is dat de menu’s wat brak zijn en dat er veel nuttige settings en info redelijk verstopt zit.
    En als laatste vind ik de standaard setup van sommige auto’s wel erg slecht ten opzichte van andere auto’s. Waardoor het digitaal sleutelen echt een must is.

  14. Beste race simulators op pc zijn: iRacing (niet goedkoop, je betaalt per auto en per circuit bij, en dan nog maandelijks bedrag), Raceroom Experience (top sounds!), Automobilista en Dirt Rally, en R Factor 2. Allen bekend om hun realistische feeling en circuits. Assetto Corsa is ook best ok. Project cars is grafisch subliem, maar steering wheel heel moeilijk juist in te stellen, en wagen voelt erg acade aan. Zeker geen sim. Max Verstappen rijdt zelf ook iRacing, kijk maar waar hij die sublieme pass te Spa Pouhon vorig jaar heeft ingestudeerd: samen met huidig wereldkampioen in iracing: https://youtu.be/0Y5-DZNjBOg

  15. Je kunt met AC alle auto’s op dezelfde wijze uit een slip halen. De force feedback is bij elke auto hetzelfde. Doe mij maar PC. Ik speel met Fanatec clubsport pedals en wheelbase met f1 of bmw gt3 wheel.

  16. Vergelijk dit niet met Project Cars… dat is echt een ruk-game. AC is de beste race-simulatie dat ik ooit heb gespeeld. Niet te vergeten de modding community (PC!!!) is giiiiiiiigantisch! Mensen bouwen Touge’s, Circuit’s, Platteland landschappen, Canyons etc na via google maps en google view tot in mooie details. En dan nog de auto’s die mensen maken. Sommige zijn ”meh” andere echt subliem goed uitgewerkt. Geen idee of Modden op console kan. Maar als dat er is, zeker doen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *