‘Apps voor kinderen met reclame slecht voor ontwikkeling’

Overal een abonnement voor!
Verwijderen die handel!

Vandaag de dag staan we vrijwel 24/7 in contact met technologie. Dat heeft zijn voordelen, maar niet alles is een pluspunt te noemen. Zijn de kinders irritant, dan wordt toch al snel een iPad, Android-tablet of iets dergelijks in de handen gemieterd. Lekker spelletjes spelen die vol staan met advertenties. ‘Niet doen’, zo luidt het oordeel van Amerikaanse onderzoekers na het bestuderen van 135 applicaties bedoeld voor kinderen.

Alle apps zijn afkomstig uit de Android Play Store, maar veel van deze apps zijn ook in de App Store van Apple terug te vinden. Het is niet zo erg dat er reclame in een applicatie aanwezig is. In tegendeel: dankzij reclame kunnen ontwikkelaars een boterham verdienen met ‘gratis’ of laag geprijsde applicaties. De aanwezige advertenties zijn echter manipulatief, wat een potentieel groot probleem is.

Gratis applicaties voor kinderen onder de 5 jaar zijn voor de volle 100 procent(!) voorzien van reclame. Betaalde applicaties kenmerken zich ook door reclame; in dit segment toont 88 procent reclame. Vaak maken reclames gebruik van kinderhelden, waaronder een Barbie of Hello Kitty.

Volgens jeugddeskundige Peter Nikken (via RTL Nieuws) is reclame vooral problematisch bij educatieve apps: “Als kinderen geconcentreerd iets proberen te leren, verstoren de advertenties het leerproces.” Daarnaast misleiden of verleiden reclames vaak de allerkleinsten: “Het verschil met reclames op tv is dat ze in een app tussendoor komen. Op televisie komen ze na een programma. In een app verschijnen ze ineens beeldvullend. Je kunt er niet aan ontsnappen.”

Ook herkennen kinderen reclames onder de 8 jaar niet als zodanig. Zelfs iets oudere kinderen zijn nogal makkelijk te verleiden. Advies: blijf in de buurt wanneer kinderen spelletjes spelen en let op de reactie van hen als ze geconfronteerd worden met reclame. Je kunt het dan eventueel uitleggen, en indien nodig een advertentievrije variant aanschaffen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *