Leuk, een gloednieuwe Bugatti Chiron in je garage, maar als de deur niet open gaat heb je er niets aan…
De tijd van analoge radio is al lang voorbij, maar dat digitale radio wat moderne nadelen met zich mee brengt, ontdekken bewoners van het Belgische Maaseik nu. Na het plaatsen van een DAB+ digitale radio antenne is er namelijk iets geks aan de hand met veel auto(sleutels) en garagedeuren.
Volgens het BIPT, de Belgische telecomtoezichthouder, is er een aanzienlijk probleem in Maaseik nadat er recentelijk een nieuwe antenne voor digitale radio werd geplaatst (via: VRT). Bewoners klagen dat hun elektrische garagedeuren niet meer open gaan en dat auto’s zelfs niet meer willen starten. Wat er is daar aan de hand?
De problemen hebben alles te maken met het digitale radiosignaal dat de mast uitzendt. De antenne opereert op een frequentie van 216,9 MHz, terwijl de meeste elektronische autosleutels en garagedeuren op 434 MHz draaien.
Een techneut en/of rekenwonder zal het probleem misschien al kunnen identificeren; 434 MHz is (afgerond) precies twee keer zoveel als de frequentie van de zendmast. Dit zorgt ervoor dat ontvangers van elektronische garagedeuren het radiosignaal, dat erg op het eigen signaal lijkt, ook als input beschouwen. Hierdoor wordt de werking van de elektronica verstoord.
Woordvoerder van de telecomtoezichthouder David Erzeel zegt tegen VRT dat het probleem dus niet bij de DAB+ antenne ligt, maar bij goedkope tech: “Soms zijn die toestellen te weinig gefilterd, waardoor ze andere signalen, die qua frequentie lijken op de signalen die ze zouden moeten binnenkrijgen, ook gaan oppikken. Daardoor geraakt de werking van zo’n toestel verstoord.”
Nu hoef je niet bang te zijn dat je garagedeur midden in de nacht open gaat of dat je auto uit zichzelf wegrijdt. De (volgens Erzeel grotendeels licentievrije) afstandsbedieningen werken gewoon niet meer goed waardoor je auto of garagedeur wellicht niet meer open gaat. Dit is eventueel te verhelpen door handmatig een andere frequentie in te stellen voor je apparatuur of door een frequentiefilter te gebruiken.
Lees ook: How to: Je eigen automatische garagedeur maken
Ik woon er, maar heb er gelukkig geen last van (gehad). Het is wel een apart voorval.
Wat er is daar aan de hand?
@shane12: Artikel lezen misschien?!?
@shane12: dat staat in ’t artikel
@sirprize: gaat mij er om dat de zin volgensmij niet klopt? Moet toch “wat is er daar aan de hand” zijn?
Nooit dat extra knopje bovenaan op een Mercedes sleutel gezien, waarvoor dient deze?
@escortje:
Je kofferklep bedienen.
@jack_abarth: en rechtsonder dan de schuifdeur ofzo? Heb een c gereden en daar zat rechtsonder de kofferbak. Deze is vast van een Vito. .
@escortje: beter laat dan nooit, dat is de knop om alleen de schuifdeur(en) en achterklep/deuren te openen. De voordeuren blijven dan op slot, vooral handig bij een vito. Dit is waarschijnlijk een sleutel van een V-klasse(gezien de ‘luxe’ sleutel en elektrische achterklep), Daar lijkt het me minder praktisch aangezien die vaak geen tussenschot hebben.
@escortje: ik heb dat ook, zelfs drie knopjes ? dat is om de afstandsbediening van de garagedeur in te leren. Zodat je niet altijd dat bakje aan je sleutels moet hangen.
“Afgerond precies”. Die kende ik nog niet. ?
@suzikubelona: Ik denk dat het ongeveer precies hetzelfde is als…
@suzikubelona: ik weet het zeker denk ik!
Jaren geleden fietste al luisterend naar mijn draagbaar Sonyradiootje met een hooftelefoontje (zo een open ding met mousse schelpen, toen hip, nu ouderwets, cool?) en tijdens het passeren van een Saab 900 zag ik plots zijn vier pinkers even knipperen en ik hoorde duidelijk een klik van de centrale vergrendeling. In de verste verte was er geen huis of mens te zien. Op een of andere manier heb ik waarschijnlijk deze auto ontgrendeld, was het met de muziekgolven of de frequentie van mijn radiootje? Geen idee. Het was een digitaal apparaatje maar geen DAB alvast.
Ook vreemd was dat mijn Polar hartslaghorloge in de auto een hartslag aangaf zonder dat ik mijn borstband aanhad. Muziekgolven?
Ik heb dit eerste feit aan een vriend voorgelegd die hoofdmonteur is bij een grote Fordgarage en verantwoordelijke van de elektronica waarbij hij mij bevestigde dat dit technisch gezien mogelijk was indien ik op dat moment op precies dezelfde frequentie zat met mijn muziekgolven. Ouderwetse alarmsystemen hadden toen 1 vaste frequentie en moderne alarmsystemen een wisselende frequentie voor zover ik me dat kan herinneren.
Zijn er hier specialisten die dit kunnen bevestigen?
Toen jaren geleden de eerste gsm masten werden geplaatst, stond er vlak bij ons huis eentje van BEN. Mijn buurman zijn Mondeo wou sindsdien bijna niet meer op en van het slot met de zender/sleutel.
Stel je voor dat alle radio, 4G, Wifi, telefoon en wat al niet meer voor straling zichtbaar zou zijn, zouden we ons niet kapot schrikken? Ik kan mij voorstellen dat over een paar jaar aangetoond wordt dat onze hunker naar gemak een bereikbaarheid er voor zorgt dat we een straling creëren welke bijzonder ongezond is….
@dutchdriftking: of t wetenschappelijk aantoonbaar is weet ik niet, maar ik slaap slechter als een van onze telefoons de WiFi aan laat staan.
Straling, overal straling… Goed voor de gezondheid? Geen haan die er om kraait!