Geen paniek, Netflix krijgt GEEN advertenties!

Kiekeboe Orphan Black
Netflix is aan het experimenteren met advertenties, maar het is niet wat je denkt.

Diverse media schreven gisteren dat Netflix bezig is met advertenties die ze voor en na hun content (films/series) zouden tonen. Deze zogenaamde pre- en postrolls zijn de welbekende commercials die we ook kennen van traditionele TV-zenders en online video (Youtube). Netflix geeft toe dat ze inderdaad spelen met pre- en postrolls, maar dat het niet gaat om advertenties van derden. Netflix vertelde aan Mashable:

“We are not planning to test or implement third-party advertising on the Netflix service. For some time, we’ve teased Netflix originals with short trailers after a member finishes watching a show. Some members in a limited test now are seeing teases before a show begins. We test hundreds of potential improvements to the service every year. Many never extend beyond that.”

Het gaat dus om het promoten van eigen films en series, wat niet onlogisch zou zijn. Op die manier werken vergelijkbare diensten zoals HBO en ShowTime ook. Nu Netflix steeds meer eigen content produceert (zoals House of Cards) is het juist een mooie manier om de betreffende video’s wat meer aan te jagen. Tevens zullen de promoties op maat aangeboden worden, op basis van je kijkgedrag krijg je dus suggesties. Iets wat nu ook al gebeurt via het hoofdmenu, maar straks misschien dus ook voor en na het kijken van een video.

Nog geen reacties

  1. Op basis van kijkgedrag… Laat me niet lachen. Daar komt de grootst mogelijke onzin voorbij.

    Zolang er een optie blijft om de advertentie direct te sluiten boeit het me niet.

  2. In de serie House of cards wordt je doodgegooid met product placements. Er is zelfs een scene waarin iemand een grafiekje van zijn samsung tablet naar zijn samsung pc “swiped”. Volkomen onnodig voor het verhaal en dus duidelijk reclame. (Ook buitengewoon veel gebruik van windows telefoons overigens).

  3. Ik kan me nog goed herinneren dat Discovery (toen het nog echte documentaires uitzond, jaja) vroeger ook alleen reclame maakte voor hun eigen programma’s. Net als tot voor kort 24kitchen dat deed. Als de boel eenmaal een beetje loopt worden ze voor de meeste adverteerders een stuk interessanter en gaan ze uiteindelijk ook advertenties van derden uitzenden, brengt toch een hoop geld in het laatje en de kans om meer programma’s te maken.

    Ondanks dat Netflix redelijk groeit zijn hogere inkomsten altijd welkom, dus ik kan me zomaar voorstellen dat die teasers en trailers van eigen werk over een paar jaar gewoon keihard reclame van derden is geworden. Ik moet de eerste ondernemer die een kans op meer geld afslaat nog tegenkomen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *