Huawei wil groter worden dan Apple

Huawei wil groter worden
In een recent interview met The Telegraph geeft de CEO van Huawei, Richard Yu, te kennen dat hij grote ambities heeft. Binnen een paar jaar wil hij zijn bedrijf aan de top hebben.

Huawei heeft net hun ultradunne smartphone, de Huawei Ascend P6, aangekondigd in London ten overstaan van de wereldpers. Deze telefoon heeft de eer om ’s werelds dunste smartphone te zijn, en lijkt een groot succes te gaan worden voor het Chinese bedrijf, wat tot enkele jaren geleden virtueel onbekend was bij consumenten. De Ascend P6 is hun eerste zet onder hun eigen naam, maar ze zijn zeker niet nieuw in de elektronica. Al sinds 1987 maken ze componenten voor OEMs wereldwijd. Ze hopen deze ervaring toe te kunnen passen om de grote merken het de komende tijd lastig te gaan maken.

Yu geeft af op de plastic bouwkwaliteit van Samsung, een punt wat wij ook al eerder hebben aangestipt. Hij verklaart het grote succes van dit bedrijf door een heel groot reclamebudget, en niet zozeer aandacht voor de kwaliteit van de producten. Zolang je maar genoeg geld steekt in het bereiken van de consument, zo stelt hij, dan kopen mensen de producten ongeacht of ze goed zijn. De Samsung S4 vindt hij maar een gemiddelde telefoon.

In China verliest Apple hun marktaandeel door het gebrek aan een telefoon met een groot scherm. De iPad Mini is een mooi apparaat, maar mist de telefoonfunctie. De geruchten zijn er dat Apple met een telefoon met groter scherm komt, maar komt die ook werkelijk? China is een grote afzetmarkt, en Huawei wil daar de eerste slag maken tegen Apple door een telefoon met een groot scherm goed in de markt te zetten. Ook Apple’s prijs is een struikelblok. Yu zegt dat mensen best bereid zijn om te betalen, maar willen dan geen iPhone-kloon. Ze willen iets innovatiefs, en Huawei kan dit leveren.

Het zijn grote woorden, en alleen de tijd zal uitwijzen of ze het ook waar kunnen maken. De ambitie is er zeker, evenals de producten. Maar voorlopig is het merk bij de Europese consument niet heel bekend. Kinderen groeien op met Apple’s producten, en op elk bushokje hang wel een Samsung-poster. Maar als Huawei hier goed voet aan wal krijgt kan het een geduchte concurrent voor de gevestigde orde worden. (via telegraph.co.uk)

2 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *