Mobiel bellen nog steeds afgerond op minuten: nou en?

Auteur: , 2 Reacties
Stopwatch

De consumentenbond hekelt het feit dat 86 procent van de telecomaanbieders de beltijd nog steeds afrondt op minuten in plaats van op secondes. De bond wil dat minister Kamp van Economische Zaken ingrijpt en de telecomwet aanpast om eind te maken aan deze praktijken.

Verplicht één abonnement

Al sinds 1 januari 2013 zijn providers verplicht om minstens één mobiel abonnement aan te bieden waarbij per seconde wordt afgerekend. Grappig detail is dat dit niet verplicht is voor alle merken, zodat KPN en alle dochters als Hi, Telfort en Simyo gezamenlijk slechts één zo’n abonnement hoeven aan te bieden. De Consumentenbond roept de politiek op om afronden op secondes de norm te maken. Door af te ronden op minuten zouden providers 18 tot 30 procent extra kosten in rekening brengen. Enkel Ziggo rondt bij al zijn mobiele abonnementen de gesprekken af op secondes.

Afronden is geen probleem

Volgens Telfort is het in de sim only-markt heel gangbaar om af te ronden op minuten. Voor klanten is een voordelig maandbedrag en laag starttarief belangrijker dan de afronding per seconde, aldus Telfort. Ook Tele2 laat weten dat klanten vooral waarde hechten aan vast maandbedrag dat het hen dan verder weinig uitmaakt hoe de belminuten worden berekend.

Nou en?

Ik vraag me ook af of het de consument werkelijk zo ontzettend dwars zit dat de gesprekken worden afgerond op minuten. De prijs van een abonnement wordt tegenwoordig in veel gevallen vooral bepaald door de hoeveelheid data die je verbruikt en veel minder door het aantal belminuten. Dus zorg gewoon dat je belbundel aansluit bij je belgedrag, want een iets grotere belbundel kost maandelijks vaak relatief weinig extra. Het feit dat je niet-verbruikte belminuten vervallen is daarentegen een veel serieuzer issue waar de bond zich terecht druk om maakt. (via:nos)



2 reacties

Naast het argument dat belminuten tegenwoordig nog weinig kosten, heeft het ook op de langere termijn geen toegevoegde waarde voor de consument.
De kosten voor die de providers maken, moeten uiteindelijk opgebracht worden door de consument. Op het moment dat providers verplicht worden om alles per seconde af te moeten rekenen en zij toch uit de kosten willen komen die gemaakt worden, zullen de prijzen per seconden gewoon omhoog gaan…

Het houdbaar houden van je tegoed is inderdaad een belangrijkere punt om mee verder te gaan.
Volgens mij worden gesprekken wel per seconde afgerekend, maar pas na de eerste minuut. Bij T-Mobile is dat in ieder geval wel zo.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).