PostNL komt met kneiterdure ‘digitale’ postzegels

Postzegelcode
Dinosaurus PostNL probeert hip te doen en lanceert vandaag postzegels die je met je smartphone kan maken.

Je kan via een app een code genereren en die code als postzegel gebruiken. Ondanks het feit dat alles digitaal gaat en er geen boom gekapt hoeft te worden voor deze digitale postzegel claimt PostNL toch dat het allemaal veel duurder is dan een stukje papier dat je ergens moet kopen. Wegens ‘bijkomende incasso- en administratiekosten’ zou zo’n postzegelcode 75 cent per stuk kosten terwijl een normale postzegel slechts 54 cent kost. De digitale versie is dus 39% duurder dan normaal!

In mijn ogen is dit typisch een gevalletje: briljant idee, belabberde uitwerking. Of denk jij dat mensen wel bereid zijn om zoveel meer te betalen voor een simpele postzegel? PostNL zal er ongetwijfeld uitgebreid onderzoek naar gedaan hebben, maar iets zegt mij dat dit vooral een gimmick zal blijven.

Zelf uitproberen? Dan moet je even de Android of iOS app downloaden.

Postzegelcode instructies

11 reacties

  1. Het komt juist goed uit voor zakenbedrijfjes die niet ieder x een postzegel moeten plakken of kopen..

    Tsja over de kosten voor de normale consument is het wel hoog natuurlijk.

      • @robertr: hmm, mag dat wel van appel? De appstore voorwaarden om dingen die per stuk verkocht worden en dus geld kosten bij elke aanschaf zijn dat je het dan ook via de in-app purchase moet aanbieden.

        Ben benieuwd of iemand dat snapt bij Appel en Tante Pos.

        • @sacha: of ze het begrijpen weet ik niet. Nog even wat zitten lezen vandaag er over en ik kwam eigenlijk nergens dit als reden tegen.

          PostNL heeft het voornamelijk over ontwikkelingskosten van de app en het aanpassen van machines om de codes te kunnen ontcijferen. Of ze willen het heel graag geheim houden of ze hebben er geen rekening mee gehouden.

  2. Ook zo raar: vroeger kreeg je gratis enveloppen van de Postbank (ING) om je overschrijvingen te doen. Tegenwoordig kan dat allemaal digitaal, maar nu kost het opeens geld. Lijkt me dat die postverwerking toch wat duurder/intensiever was..

    • @autoblogger: maar banken hebben het tegenwoordig ontzettend moeilijk. Ze moeten kiezen tussen spotgoedkoop geld op de kapitaalmarkt of gratis geld van de staat. Ze hoeven bijna geen rente meer aan hun klanten te betalen, maar krijgen nog wel een totaal onrealistische hypotheekrentes betaald, ze hebben alleen nog maar 1 persoon per filiaal nodig om kanten weg te sturen en te zeggen dat ze maar moeten gaan telebankieren. Dat is allemaal geen leuke situatie voor een bank, voor die ellende moet de directeur gecompenseerd worden met een fijne bonus en dat kost geld, daarom hangt er aan alles nu een kostenplaatje.

  3. Via automatische incasso? Serieus? Ja dan snap ik dat het duurder moet zijn. Krijg je dan ook een factuur per post thuis gestuurd? 🙂

    • @Wouter: Bedrijven betalen altijd per transactie aan de bank. Inkomend of uitgaand. Dus aan de ene kant snap ik het, maar dan zou er een batch optie moeten zijn. Waar er bij 10 zegels een toeslag van 15 cent bij komt voor eventuele kosten. Niet per “zegel” en al helemaal niet 39%.

  4. Dus je moet zelf schrijven en mag daar extra voor betalen? Van de week nog een paar velletjes gewone postzegels online bij hen besteld, die brengen ze zonder verzendkosten (terecht ook, ze hebben de postbodes gewoon lopen) gewoon in de brievenbus. Prima idee maar zo’n zegel waar de klant extra moeite voor moet doen moet gewoon minstens 10% goedkoper worden en dat kan best want de postzegelprijs rijst de laatste tijd de pan uit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *