Samsung maakt voor het eerst in 2 jaar minder winst

Samsung maakt voor het eerst in 2 jaar minder winst
De rivaliteit met Apple en andere smartphonebouwers is Samsung niet in de koude kleren gaan zitten. In het afgelopen kwartaal boekten de Koreanen minder winst dan het kwartaal ervoor, iets dat al lang niet meer is voorgekomen.

Meer omzet, minder winst

In de omzet van Samsung Electronics Co Ltd. over het vierde kwartaal van 2013 is een stijging van 5,5 procent waar te nemen, en komt daardoor uit op 40,2 miljard euro. De operationele winst daalde met 6 procent naar 5,63 miljard euro. De winst werd niet alleen teruggebracht door stevige concurrentie met Apple in het high-end segment, en de opkomst van budgettelefoons, het kwam ook door de generositeit in de vorm van een 542,5 miljoen euro tellende bonus aan alle werknemers. Die werd uitgekeerd om het beleid van voorzitter Lee Kun-hee te vieren, dat 20 jaar geleden werd ingezet en voor enorme groei heeft gezorgd.

De processortak van het bedrijf maakte winst, evenals de mobieltjesafdeling. De verkoop van schermen zakte echter in met 90 procent. Ook de TV’s en huishoudelijke apparaten werden minder verkocht dan een jaar eerder. Aan het immense marketingbudget kan het echter niet gelegen hebben.

Samsung zegt over de komende periode:

“It will be challenging for Samsung to improve its earnings in the first quarter as the weak seasonality of the IT industry will put pressure on demand for components and TV products,”

Verder mogen we weer veel nieuwe producten van ze verwachten. Naast de Galaxy S5 ligt de aandacht op wearable, zoals een nieuwe Galaxy Gear en andere draagbare gadgets. En laten we de opkomst van UHD tv’s niet vergeten, ook al is er nog amper content voor…

Nog geen reacties

  1. Zonder direct als fanboy bestempeld te willen worden, moet ik toch vaststellen dat ze het bij Apple een stuk beter doen. Zoals we eerder al konden lezen gaf Samsung het afgelopen jaar 14 miljard dollar uit aan marketing, terwijl dit bij Apple slechts 1 miljard is. Veel meer dan bij Samsung verkopen Apple producten zichzelf. Dat zie je ook terug in de financiële resultaten van Apple.

  2. Zonder direct als fanboy bestempeld te willen worden, moet ik toch vaststellen dat ze het bij Apple een stuk beter doen. Zoals we eerder al konden lezen gaf Samsung het afgelopen jaar 14 miljard dollar uit aan marketing, terwijl dit bij Apple slechts 1 miljard is. Veel meer dan bij Samsung verkopen Apple producten zichzelf. Dat zie je ook terug in de financiële resultaten van Apple.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *