Volvo omarmt Android in de auto

Volvo
Eindelijk! Slimme techniek in plaats van een prutserig systeempje.

Vrijwel elk autoconcern heeft een eigen ontworpen systeem voor de infotainment. Bij BMW is dit bijvoorbeeld iDrive en bij Audi is dit MMI. Werkt prima hoor, maar echt geweldig is het niet. In vergelijking met moderne smartphones reageren de systemen met een touchscreen bijvoorbeeld trager. In sommige gevallen moet je zelfs een seconde of twee wachten op de actie nadat je het scherm hebt aangeraakt. Hoe duurder de auto hoe beter de infotainment wat dat betreft.

Gelukkig hebben ze bij Volvo het licht gezien, want het infotainmentsysteem in toekomstige modellen van het merk zal komen te draaien op Android. De Zweedse autofabrikant heeft de samenwerking met Google vandaag bekendgemaakt.

Over ongeveer twee jaar moeten alle Volvo’s met Android zijn uitgerust. De airco, navigatie of muziek bedienen gaat straks allemaal via dit bekende mobiele besturingssysteem. Volvo heeft er bijna geen omkijken naar en Google zorgt dat de boel up to date blijft.

De samenwerking opent tevens deuren naar nieuwe toepassingen. Via Android kunnen honderden apps worden geopend. Deze aankondiging kun je zien als een revolutie op het infotainmentplatform. Geen kleine stapjes zoals Android Auto of Apple Carplay, maar een compleet intelligent platform dat is bedacht door gasten die er écht verstand van hebben. Een video van wat je kunt verwachten check je op Autojunk.

[lg_folder folder=”0_Divers/Volvo_Android_Google/” count=”8″ cols=”4″ paging=”true”]

71 reacties

      • @2wheeler: ’t Is niet ‘ze’ niks van me mogen weten, maar bepaal graag zelf naar wie ik welke informatie stuur. Ik heb wel een smartphone, maar geen Android.

          • @blo3to3t: Je kunt veel zeggen, maar Apple verdiend geld aan het verkoop van hun telefoons van Google niet doet. (Oke, behalve de net nieuwe Pixels) Google moet ergens anders van leven en dat is data, iets wat Apple niet nodig heeft.

          • @2wheeler: Zeker. Apple’s business model is om hardware te verkopen. Hun software dient om de hardware aantrekkelijk te maken. Google’s business model is om zo veel mogelijk van je af te weten, zodat ze je heel precies kunnen targeten met advertenties. Vergeet niet dat Apple weigerde om een telefoon te decrypten voor de FBI omdat dit de privacy van andere gebruikers in gevaar zou kunnen brengen.

          • @frederik: Pfff, sommige mensen trappen ook werkelijk overal in. Een kind kan toch bedenken dat dat vooral allemaal te doen was voor de bühne, zodat fans als jij er mee aan de haal zouden gaan?

          • @frederik: Je hebt gelijk. Apple verzamelt data, maar alleen voor zichzelf en geanonimiseerd. Apple maakt daar zo’n punt van dat het bedrijf ongelofelijk voor schut gaat als het niet waar is. Regels om een app voor iOS te maken zijn absurd streng, terwijl een Android-ontwikkelaar altijd toegang heeft tot alle gegevens op een toestel met Android, zelf als het alleen maar een zaklamp-app is. Maar het lijkt erop dat dit een gesloten systeem wordt, heel anders dan het Android van smartphones. Apple is hier ook mee bezig, alleen houden die hun lippen stijf op elkaar tot het product echt gebruiksklaar is.

    • @horza: huidige senus systeem is ook op basis van Android. Fabrikant is parrot. Nu is er rechtstreeks een relatie met Android, hierdoor kunnen ze het (hopelijk) beter integreren.

  1. Klinkt prima, alleen vraag ik me af wat ze dan gaan doen met de kaarten, aangezien Volvo geloof ik ook bij het clubje autofabrikanten hoort dat een paar jaar geleden gezamenlijk die grote kaartenontwikkelaar kochten, juist om onafhankelijk tegenover partijen als Apple en Google te kunnen blijven staan.

  2. Je zou je toch afvragen uit welk jaar de laatste BMW stamt waarmee de auteur voor het laatst heeft gereden.

    iDrive is een schoolvoorbeeld hoe het wel moet en hoe je een eenvoudige en intuïtieve bediening maakt zonder touch-input. Het enige nadeel is de prijs van het professional pakket, maar ook met Android als basis zie ik het niet goedkoper worden.

      • @peug206: Als ik voor 500€ de gestelde alternatieven op het grote scherm in m’n auto kon tonen zou het fijn zijn.

        Vooralsnog betaal je sowieso 3000€ om überhaupt dat scherm ingebouwd te krijgen.

        Kan nog lucratief worden voor het boevengilde zodra iedere 150€ kostende Android gespiegeld kan worden op je dure iDrive / MMI systeem. Ik zie de Duitsers echt niet zomaar hun marge opgeven omdat een smartphone app toevallig hetzelfde kan.

  3. Als ze het update beleid dan beter uitwerken als bij de Android telefoons. Want dat is een grote bende, waar elke fabrikant maar wat mag aanprutsen en dus alles na 2 jaar hopeloos verouderd is…

  4. “In vergelijking met moderne smartphones reageren de systemen met een touchscreen bijvoorbeeld trager. In sommige gevallen moet je zelfs een seconde of twee wachten op de actie nadat je het scherm hebt aangeraakt.” Het hangt niet alleen af van de software (onder andere de OS) maar ook af van de hardware. Ik heb weleens van mijn werkgever een Samsung “tiener” smartphone gekregen met Android, en die reageerde nog trager dan de infotainment systeem waar jij naar refereert.

    “Gelukkig hebben ze bij Volvo het licht gezien, want het infotainmentsysteem in toekomstige modellen van het merk zal komen te draaien op Android. De Zweedse autofabrikant heeft de samenwerking met Google vandaag bekendgemaakt.” En Volvo/Google gaat er ook voor zorgen dat de komende 25 jaar het allemaal up-to-date blijft of gaat men zoals bij Samsung het na er paar jaar voor gezien houden?

    “Over ongeveer twee jaar moeten alle Volvo’s met Android zijn uitgerust. De airco, navigatie of muziek bedienen gaat straks allemaal via dit bekende mobiele besturingssysteem. Volvo heeft er bijna geen omkijken naar en Google zorgt dat de boel up to date blijft.”
    Nou ik ben benieuwd of we echt blij hiermee kunnen zijn.

  5. Offropic: ligt het aan mij, of wordt de reclame op de app bloedirritant 🙁 ik snap dat er geld verdient moet worden, maar 3 x achter elkaar een filmpje opstarten is net teveel van het goede…

  6. Niet iets om blij van te worden lijkt mij. Als ik zie hoe android werkt op een smartphone van een paar jaar oud, dan kan je het complete infotainment systeem uit je jong gebruikte auto slopen bij aankoop

  7. De Volvo V40 is al 3 jaar te krijgen met Android. Blijkbaar weten de experts van Apparata niet dat Android niet gelijk staat aan Google’s Android en Android ook geen eigendom is van Google.

    • @flutterby: Mag ik een bron van u? De V40 draait op Sensus Connected Touch mét ondersteuning voor Android Auto. Het besturingssysteem is dus niet Android. Bovendien stelt u dat Android geen eigendom is van Google. Android Inc is echter al sinds 2005 in handen van het Amerikaanse bedrijf (incl de rechten) en werd later ondergebracht in de OHA..

      • @RubenPriest: senus Connect is wel degelijk Android. Het box in je v40 die dit allemaal aanstuurt is ontwikkeld door parrot. Nu gaan ze een samenwerking aan met Google Android. Vandaar het nieuws. Hierdoor zullen waarschijnlijk meer mogelijkheden krijgen van Google om bijvoorbeeld een active info display te kunnen laten draaien met Android in een volvo.

          • @RubenPriest: parrot heeft het systeem ontwikkeld met android in de basis. Ik geloof zelfs dat de basis een kopie was, aangezien parrot wel de licenties had om android te gebruiken. Maar ik kan het zo snel idd niet terugvinden, dus je kunt zomaar gelijk hebben dat het geen 1 op 1 is.

          • @RubenPriest: nou of dat al klaar was… volvo was zelf namelijk ook niet zo blij met senus connect van parrot, voornaamste reden is dat het niet uitbreidbaar is met eigen hardware. Nu met de deal met Google Android natuurlijk wel omdat ze nu zelf hardware kunnen ontwikkelen waarop Google Android helpt om Android er goed op te laten draaien. Ze hebben ook zeker met Apple gepraat maar Apple is nog niet zover om het Apple car besturingsysteem vrij te geven voor andere software ontwikkelaars, laat staan eigen hardware bouwers. Ook wel handig om te weten het is Android, maar absoluut niet te vergelijken met Android wat op je telefoon staat. Waarbij je met senus connect eigen apps redelijk simpel kon installeren. Zal dat op het nieuwe systeem van volvo en Google Android compleet onmogelijk gemaakt worden. Zeg nooit nooit. Het is wel Android 🙂

      • @RubenPriest: Sensus Connect Touch is geen besturingsysteem, maar een marketing naam voor de schil zoals TouchWiz. De meeste in-car infotainment systemen draaien overigens op software van Blackberry.

        Overigens bevestig je zelf dat Android geen eigendom is van Google. En er zijn ook Android versies zonder Google API’s (vooral in China).

        • @flutterby: niet de meeste. Wel degenen die door Harman Becker zijn ontwikkeld. Want dat was de eigenaar van QNX voordat het door Blackberry werd overgenomen. Overigens is Harman inmiddels van Samsung en zal QNX wel vervangen worden door Tizen. Op die manier zal een oud OS dat Nokia niet heeft kunnen redden via Samsung de doodsteek voor blackberry blijken. Het kan raar lopen.

  8. Euh, ook al draait het op Android kan het allemaal nog steeds laggy draaien, snelle hardware is wat je moet hebben. Gaat Volvo nu ook elke maand een patch uitbrengen voor hun radio’s ?

  9. Ik vind dit eigenlijk best raar je mag niet bellen of je telefoon vast houden terwijl je rijd maar je mag wel met je ice spelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *