VVN heeft belachelijke oplossing voor smartphone-probleem

VVN verzint belachelijke oplossing voor smartphone-probleem
Veilig Verkeer Nederland wil dat smartphones een verplichte app krijgen.

Een groot deel van het aantal verkeersslachtoffers is tegenwoordig te wijten aan het gebruik van een smartphone achter het stuur, zo stelt Veilig Verkeer Nederland (VVN), al valt die conclusie niet te staven met statistieken. VVN gaat uit van 10 tot 100 doden per jaar door smartphonegebruik. Da’s wel een erg ruime schatting, zeker als je het totaal van 621 verkeersdoden in 2015 in ogenschouw neemt. Maar goed, het is in Nederland verboden om met je toestel in je handen deel te nemen aan het verkeer. Ook op de fiets is het inmiddels een overtreding. Toch hebben veel mensen schijt aan deze regel, met vele ongelukken tot gevolg, soms zelfs een dodelijke afloop. Afschuwelijk en onnodig.

Ik ben dan ook fel tegen het gebruik van een smartphone achter het stuur. Ogen op de weg en niet op je scherm. Zo simpel is het, hoe groot de verleiding soms ook is. Een forse boete van 220 euro lijkt automobilisten niet af te schrikken en dus komt VVN met een nieuwe maatregel. De organisatie wil dat smartphones een speciale app krijgen waarmee je offline bent tijdens een autorit. De app zorgt dat je telefoon deels uitgeschakeld wordt bij snelheden boven de 30 km/u. Navigatie, muziek en noodoproepen zijn nog wel toegankelijk.

De oplossing is echter een hoop theorie, maar weinig praktijk. Blijkbaar kunnen en mogen automobilisten zelf niet meer nadenken en moeten telefoonfabrikanten de handen ineen slaan om deze ‘verplichte’ app te ontwikkelen. Bovendien moet deze app constant gebruik maken van de GPS om je rijgedrag te registreren. VVN wil via de Tweede Kamer kijken naar de mogelijkheden omtrent zo’n app en de daarbij geldende wetgeving. No joke.

Het is natuurlijk sterk de vraag of een dergelijke applicatie er ooit gaat komen. Het plan klinkt als een alcoholslot (wat ook al zo’n succes bleek) voor smartphone-gebruikers. Het lijkt ons sterk dat automobilisten zitten te wachten op een nieuwe verplichting in de auto dat je continu in de gaten houdt. Wat gebeurt er bijvoorbeeld met de data? En wat als kwaadwillende inbreken in het systeem? Wanneer iedere automobilist met deze app de weg opgaat heb je immers een hoop interessante data in handen.

Het blijft lastig voor de politie om overtreders op heterdaad te betrappen. Een oplossing zou kunnen zijn om tijdens een surveillance expliciet te letten op automobilisten met een smartphone in de hand. Een boete van 220 euro is fors, maar kan wellicht nog wat hoger om te zorgen dat bestuurders er flink van schrikken. Hardleerse bestuurders die herhaaldelijk in de fout gaan dienen uiteraard een strengere straf te krijgen. In het geval van een wetswijziging lijden de goeden onder de kwaden en moeten ze dit bekopen met een Big Brother-gevoel door middel van een applicatie op de smartphone en dat moeten we niet willen.

Begrijp ons goed: elke verkeersdode is er één teveel. Aan de andere kant hebben we nogal het idee dat de schatting van VVN voor een (iets te) groot deel is gebaseerd op onderbuikgevoelens, al ergeren ook wij ons aan figuren die te pas en te onpas achter het stuur hun smartphone tevoorschijn toveren.

75 reacties

  1. Gooi die boete maar omhoog. Gewoon met je klauwen van je telefoon afblijven als je aan het rijden bent, klaar. Selfies maken en Pokemons vangen doe je maar als je buiten rond loopt.

      • @rufctr01: Het gaat mij er niet om wat het VVN toegeeft of wat dan ook. Het gaat mij er om dat je tijdens het rijden gewoon je telefoon laat liggen voor wat het is. Doe je dat niet? Mooi, tik maar 500 euro af. Minimaal. En dat is veel geld, voor iedereen. Dit lijkt mij een betere oplossing dan een smartphone laten blokkeren.

        • @viezefreddyw: Onzin. Dat spekt alleen de staatskas zonder dat het effect heeft op de verkeersveiligheid. We zien hetzelfde bij de veel te hoge snelheidboetes. Handhaving is in deze veel belangrijker. Hoe kut en moeilijk het ook is; laat de verkeersagenten soms enkel op mobiel gebruik controleren. Frequente handhaving heeft veel meer effect dan nutteloos boetes verhogen.

          • @rrvliet: Maar te hard rijden doen we allemaal wel een keer en wanneer je te hard rijdt, is je focus juist meer op het verkeer. Nu wil ik niet zeggen dat als je met 200 km/u over de A6 rijdt de veiligheid niet in gevaar komt, maar als je 140/145 km/u rijdt ben je meer gefocust. Althans, dat ben ik. Ik moet de eerste persoon nog tegen komen die meer gefocust is als hij/zij de telefoon in hun handen hebben achter het stuur.

          • @viezefreddyw: Eens, ik begrijp het verschil tussen hard rijden en de mobiel. Ik haalde te hard rijden alleen als voorbeeld aan van het nutteloos verhogen van boetebedragen. Ergo; het verhogen van de boete voor het gebruik van een mobiel achter het stuur spekt alleen de staatskas en doet niets voor onze verkeersveiligheid.

          • @viezefreddyw: oneens. Ik heb al vaker meegemaakt dat ikzelf ook met die snelheid op de linkerbaan zit, gewoon achter iemand. En dan toch nog niet doorhebben dat iemand die 160 rijd achter ze er graag langs wil. Stug links plakken, slingeren, etc. Laat staan dat ze weten wat een spiegel is. (Al zijn er mensen die 90 rijden die dat ook niet weten). Afhankelijk van de bestuurder is de concentratie. Helaas gaat die vlieger niet voor iedereen op dus.

            Ik ben ook niet voor zo’n app op je telefoon, ikzelf ga mezelf ook niet heilig verklaren dat ik nooit bel, maar doe dat wel handsfree. Mijn telefoon is gekoppeld aan de radio voor navigatie, muziek en flitsers, en dat gebeurt allemaal automatisch. Alleen navigatie hoef ik in te stellen op de radio.
            Maar zolang iemand zelf denkt van ik kan prima bellen en rijden, zonder dat ik slechter rijd, daar gaat het mis. Dan overschat je je kunnen, en daar gebeuren ongelukken. Als ik bel dan check ik dubbel mijn spiegel voor het inhalen, en houd ik meer afstand. Zo heb ik meer tijd om te reageren, en dat heb je wel nodig.

  2. Verzekeraars willen dit ook. Om mensen de premie te kunnen verhogen van mensen die actief hun telefoon gebruiken, of niet actief genoeg zo’n app.

  3. Heerlikk als mensen iets van achter een buro gaan verzinnen..
    Dus als je in een bus zit of met iemand mee rijdt en de snelheid komt boven de 30 is je telefoon waardeloos? Om maar eens een voorbeeldje te noemen waardoor dit al niet werkt.

    Gewoon je verstand gebruiken, dat zou eens verplicht moeten worden!
    En toegegeven, ik gebruik zelf ook wel eens m’n tel om muziek aan te zetten, snel bericht te versturen of map-app te checken omdat de VW navi het weer eens niet snapt, maar veilig onderweg is primaire zorg en bezigheid op dat moment.

    • @ukbob: Ja, of als bij-rijder.

      Ik hoorde op de radio dat VVN dat al had bedacht: alleen voor de bestuurder is de app verplicht.
      Kortom: net zoveel pakkans als zonder die app te hebben.
      Schiet dus niet op & tijd verpest van een hoop mensen.

  4. Zou wel bizar zijn zon app , wat nou voor de bij rijders? Die kunnen dan ook niks ivm harder dan 30 km/h rijden 😉 dat werkt natuurlijk niet

  5. Vanochtend nog een aantal mobilisten op de snelweg gezien die meer op hun schermpje keken dan op de weg. Lekker nietsvermoedend slingeren over de middelste baan en niet in de gaten hebben dat ze bijna op de rechterbaan rijden. Een app lijkt me iets te drastisch en te moeilijk te realiseren maar dat boetebedrag mag toch minimaal twee keer zo hoog worden.

    • @sinaasjboom: zie ze ook dagelijks, dus sluit me helemaal aan bij je frustratieal. Maar al maak je het bedrag 10x zo hoog, zolang de pakkans niet groter wordt verandert er helaas niets

  6. Pannenkoeken duurt een dag totdat iemand ietS op de blokkade gevonden heeft. Daarnaast slaag het nergens op dat het pas vanaf 30 kmh gaat werken

  7. Het concept “passagier” is bij VVN blijkbaar nog niet doorgedrongen. Belachelijk plan. Maar wel een reëel probleem, ik zie zo ontzettend veel mensen met hun blik half op de telefoon autorijden en fietsen. Bellen is nog tot daar aan toe, maar als je gaat appen in de auto of op de fiets ben je echt niet goed bij je hoofd.

  8. Zoals met alles, mensen hadden vroeger een moraal en dachten niet alleen aan zichzelf

    Komt door overbevolking

    Het ratten in een kooi effect

    Maar voor psychologie Nederland hier achter is zijn we een revolutie verder

  9. En ik vind het wel fijn om telefonisch bereikbaar te zijn onderweg. En ja, ik heb gewoon een handsfreeset. En ja, ik weet dat dit ook niet de ideale oplossing is en dat je rijgedrag niet beter wordt.
    Maar goed, beter is om niet te bellen achter het stuur, ik luister ook gewoon lekker naar de radio en geniet van de omgeving. Even een keer geen gezeur aan de kop is ook heerlijk.

  10. Hoe zo handhaven is moeilijk? Gewoon een stel BOA’s met een camera op pad sturen, die verdienen zich in een uur voor de hele maand terug. Ik zou het graag doen voor 50% van het boetebedrag.Dan kan ik lekker vroeg met pensioen.

  11. Klein detail, maar ik ben bang dat het alleen maar averechts gaat werken.

    Ik zie het al helemaal gebeuren: telefoonverslaafden die met 30 km/u over de snelweg rijden om maar niets te hoeven missen. Of juist als een idioot gaan scheuren om zo snel mogelijk op de plaats vam bestemming te zijn om weer connected te zijn.

    En wat te denken van het aantal mensen met PTTS, Post Traumatische Telefoon Stoornis dat al na een minuut zonder telefoon op kan treden.

  12. En dan straks met 29km/h over de vluchtstrook omdat Henk of Annie een kattenfilmpje van facebook wil zien…. Of zo’n PokkePokemon moet pakken ofzo.

  13. „There’s an app for that!”

    En voor dit soort nutteloos geroeptoeter krijgen ze bijna 7,5 (zeven-en-een-half) miljoen euro subsidie en zit er een directeur (ene Felix Cohen, familie van?) die meer dan een ton verdiend?

    Jammer geld wel. Maar dat zijn dit soort veiligheidsclubjes per definitie: jammer geld. En vermoeiend, dat ook.

  14. Tuurlijk zal een gedeelte van de ongelukken/verkeersdoden komen door het gebruik van een smartphone.

    Maar waar wordt de rest van de ongelukken/doden door veroorzaakt?

    Mensen draaien shaggies/zitten te roken/maken zich op/zitten te eten en drinken/prutsen met hun radio en navigatie/bemoeien zich met de kinderen op de achterbank/enz. enz.

    Er is maar 1 oplossing voor en dat is je verstand gebruiken. Een app alleen werkt niet. En niet alleen om eerder genoemde redenen.

    Overigens ben ik ook geen heilige in het verkeer. Ook ik eet wel eens een broodje achter het stuur bijvoorbeeld.

  15. Gewoon automatisch een maand rijontzegging als je betrapt wordt met je telefoon in je handen. Dit doen ze in Duitsland ook als je door rood rijdt dacht ik.

  16. Het concept van een app die zorgt voor meer verkeersveiligheid is een mooi idee. Voor mijzelf zou het blokkeren van whatsappberichten een goede toevoeging zijn. Dan zou ik nog wel Flitsmeister kunnen bekijken, maar krijg ik geen afleidende Whatsapp-berichten binnen. Maar dan geef ik zelf wel aan wanneer ik achter t stuur zit, anders krijg je de hier veel benoemde nare bijeffecten.

  17. achterlijk stelletje van de pot gerukte idioten zit daar zeg… een eerrrrruugggg ruime inschatting, 10 op de 100. hoe ga je dat bijvoorbeeld doen met passagiers? geen enkele puber die nog met papa en mama meegaat naar zuidfrankrijk met de sleurhut, doet dat zonder telefoon.

  18. Blijft een grijs gebied…ik heb m’n smartphone aan een magneet in m’n ventilatierooster. Gebruik hem als navi en stream Spotify via Bluetooth. En ja, ik wissel wel eens van nummer maar raak dan m’n smartphone dus aan = 220 euro. Maar m’n iDrive/kachel/radio etc. mag ik wel bedienen…beetje krom. Heb wel gewoon een goede carkit…

  19. We moeten zo nodig met veel mensen hier samenwonen

    Tja dan gebeurt er weleens wat en valt er een dooie

    Je kan gewoonweg niet alles voorkomen

    Wel mensen zonder verstand van de straat graag

  20. Mijn telefoon onderdrukt gewoon alle meldingen (behalve binnenkomende telefoongesprekken) zodra hij via bluetooth is verbonden met de carkit. Dat zit namelijk standaard ingebakken in Windows Mobile en werkt prima.

  21. Rijgedrag registreren?
    Dat gaat hem niet worden. Ja ik trap de gaspedaal wat dieper in wanneer het mogelijk is en neem sommige bochten wel eens fanatiek. Dat doe ik dan wel in de avond uren wanneer er niemand iets van ziet of hoort.
    Verder gaat alles via de radio dus blijf ik ook gewoon bereikbaar.

  22. “Bovendien moet deze app constant gebruik maken van de GPS om je rijgedrag te registreren.”

    HAHAHAAHA, not….. inbreuk op privacy anyone?
    Dit gaat van zijn lang zal ze leven niet gebeuren. Ik ben ook van mening dat je je telefoon niet moet gebruiken tijdens het rijden, maar ik ga geen monitoring tool van de overheid op mijn telefoon draaien. Gewoon boetes omhoog naar een astronomisch bedrag en er voor zorgen dat de klpd camera’s krijgt die naast snelheid ook telefoongebruik kunnen registreren.

  23. Gewoon boete omhoog gepaard met een reclame campange op tv en radio van een jaar lang. Zoiets als die reclame met dat jongetje met z’n vlieger.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *