Waarom Apex Legends eindelijk op stoom begint te komen

Auteur: , Geen reacties
Wattson vindt het tof

De game begint zich te ontwikkelen als live service game.

Met de aankondiging van het tweede seizoen van Respawn’s verrassingshit is mijn battle royale-honger voorlopig gestild. Eind februari schreven we over een vijftal dingen die Apex moet doen om de beste te blijven en potverdorie, bijna al die dingen zijn uitgekomen. Is Apex na de initiële explosieve hype en daaropvolgende dip nu dan echt geweldig aan het worden als live service-game?

Daar lijkt het behoorlijk op. Hoewel ik voor geen goud Apex zou inruilen voor Fortnite, is die laatste wat betreft content-cyclus tot dusver een geweldige stap voor geweest op Respawn’s goudmijntje. Naast allerlei nieuwe content, het rouleren van wapens en het organiseren van gestoorde events weet Fortnite de gamer ook te blijven boeien met allerlei cosmetische items en skins.

En dat concept probeerde Apex tot dusver tevergeefs te evenaren. Na de originele 8 Legends die met de release werden uitgebracht, werd er slechts één nieuwe held toegevoegd aan de game. En laat die onderscheidende factor – uiteenlopende helden met eigen speelstijlen, sterktes en zwaktes – nu een van de verkooppunten van Apex zijn. Als er geen nieuwe bij komen, blijven spelers niet lang geïnteresseerd.

Seizoen 2 staat voor de deur en het lijkt erop dat Respawn heeft geluisterd. Wattson zal dit seizoen de eerste Legend zijn die toegevoegd wordt (lees alles over haal abilities in dit artikel), terwijl Crypto waarschijnlijk later dit seizoen zal worden geïntroduceerd. Crypto, evenals 10 andere Legends (waaronder Wattson) lekten een tijdje terug al uit.

Crypto zou verantwoordelijk zijn voor het uitvallen van de Repulsor-torens. Deze machines zouden de gigantische dinosauriër-achtige beesten, de Leviathans, van het eiland weg houden. In seizoen 2 zullen ze daarentegen dichterbij komen, terwijl de vliegende monsters zelfs het eiland opkomen en wat gear kunnen droppen.

Dat is precies waarom zo tof is aan Fortnite en wat Apex ook nodig heeft; dynamische events die zorgen voor een alsmaar veranderende map en ervaring. Je kunt immers maar zo vaak de Apex Champion zijn voordat het saai begint te worden.

Daarnaast zou Respawn gaan kijken naar de manier waarop de cosmetische content creëren. Tot dusver waren de meeste skins ontzettend eenvoudig en saai, terwijl de epic character- en wapen skins zelfs voor respectievelijk elke Legend en gun hetzelfde zijn. Kom met toffe nieuwe content om voor te grinden en veel spelers zullen de uitdaging aan gaan. Tenzij je het doet zoals Call of Duty, dan heb je een probleem.

Tot slot krijgen we in seizoen 2 een Ranked Mode, wat weer net iets anders is als de Elite queue. Ook dat is een essentiële ‘quality of life improvement’ zoals gamers dat noemen. Omdat Apex gratis is zijn er genoeg kwakzalvers en charlatans te vinden in King’s Canyon. Door met spelers met gelijke skills in een match gedropt te worden, wordt de ervaring voor de serieuze speler een stuk consistenter.

Kortom, go Respawn! Jullie hebben een pareltje van een basis-game afgelegd en als jullie de transitie van verrassingshit naar consistente live service-game kunnen maken, dan zitten jullie voorlopig gebakken. Nu nog de hardnekkige bugs uit de game verwijderen, dan heb ik helemaal niks meer te klagen!

Lees ook: Apex Legends op je smartphone?



Er zijn (nog) geen reacties op dit artikel.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).