Zonne-energievliegtuig doet succesvolle eerste vlucht

Solar Impulse 2
Vliegen op zonne-energie is misschien wel dichterbij dan we denken. De Solar Impulse 2 maakte maandag namelijk een succesvolle testvlucht in Zwitserland.

Initiatiefnemers Bertrand Piccard en André Borschberg geven dan wel aan dat hun vliegtuig niet bedoeld is om traditionele luchtvaartmaatschappijen naar de kroon te steken, maar ook in die branche zullen milieuvriendelijkere technieken de komende jaren nog belangrijker worden. Dat is ook wat Piccard en Borschberg willen doen: aandacht vragen voor innovatie.

De vleugels van de Solar Impulse 2 zijn zo’n 72 meter lang, ruim tien meter langer dan die van een Boeing 747. Ze bestaan uit maar liefst 17.000 zonnecellen van 135 micrometer dik, zodat ze in principe dag en nacht kunnen vliegen zonder tussenstops. Het huidige toestel bleef tijdens de test 2 uur en 17 minuten in de lucht en klom tot een hoogte van bijna twee kilometer. Ter vergelijking: een gemiddeld passagiersvliegtuig haalt met gemak de tien kilometer.

Opvallend genoeg weegt het vliegtuig slechts 2300 kilogram, iets meer dan een Bugatti Veyron. Dat kan dankzij het gebruik van de lichtste materialen. Het blijft niet bij de test van maandag: de komende maanden willen Piccard en Borschberg vaker de lucht in, om in 2015 een reis om de wereld te maken.

Nog geen reacties

  1. Piccard en Borschberg, klinkt al legendarisch. Tof dat dit soort uitvindingen steeds meer aandacht krijgen en hun weg vinden in het dagelijks gebruik. Volgens mij kunnen ze prima in de toekomst hybride passagiersvliegtuigen bouwen waarmee dus ook de kosten van het vliegen, een stuk lager uit zal vallen.

    Ahhh, technologie. Wat kan het toch mooi zijn.

  2. Cool idee. Ik ben ook wel benieuwd welke snelheid dit vliegtuig haalt. Bij elektrische auto’s is de actieradius/ energieconsumptie immers ook pas acceptabel als er lage snelheden worden aangehouden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *