Vliegen slecht voor het milieu? Als het aan Easyjet ligt binnenkort niet meer.
Nou ja, in ieder geval een beetje minder vervuilend. Het nieuwe systeem met F1-style rem-energie en een waterstofbrandstofcel zou per jaar 50.000 ton brandstof kunnen besparen. En als er brandstof wordt bespaard, dan worden er ook minder CO2-tjes uitgestoten. Win!
Het plan dat Easyjet vandaag presenteerde omvat een KERS systeem dat de remenergie opvangt als het vliegtuig neerkomt. Bij het taxiën en bij het opstijgen kan die energie weer als extra boost gebruikt worden. Voordeel daarvan is ook, volgens Easyjet, dat de straalmotoren uit kunnen tijdens het taxiën naar de terminal. Alleen dat al zou 4% van het jaarlijkse brandstofgebruik kunnen schelen.
Naast het KERS-systeem kunnen de electromotoren in de wielen ook aangedreven worden met stroom uit een brandstofcel. Het fijne van een brandstofcel is dat er behalve elektriciteit allen maar water uit komt. Nadeel is dat je waterstof in een vliegtuig moet gaan meenemen. Iets waar de mensheid niet zulke goede herinneringen aan heeft.
De plannen van Easyjet zouden later dit jaar al getest moeten gaan worden in een vliegtuig.
Leuk zo’n Airbus Plug-in Hybrid.
Vliegen met 14% bijtelling.
Nu maar hopen dat de ticket prijzen hierna langzaam omlaag zullen gaan.
@dragonforce: Nog lager? Begrijp me goed dat ik ook zo min mogelijk wil betalen, maar de kosten voor vliegen zijn al immens laag.
@tomleeuw:
Klopt, echter zie ik dat veel bedrijven geld besparen echter ziet de klant er niets van.
Tuurlijk is het goed voor het bedrijf om meer winst te maken, maar aan zo een nieuws heb ik zelf als consument niets aan als ik er niet van kan profiteren.
Cool! Hopelijk blijft het niet bij een leuk nieuwsfeitje, maar wordt het écht ingezet.