Facebook stopt met het in de zeik nemen van je vrienden

Facebook Finally
Facebook is eindelijk klaar met de achterlijke praktijken waarbij het voor je vrienden lijkt alsof jij een bericht geliked hebt, terwijl dat niet het geval is (ergernis #1).

Op het Facebook ontwikkelaarsblog heeft het bedrijf laten weten dat er aan de zogeheten “sponsored stories” vanaf 9 april een eind zal komen. Dan verdwijnen alle gesponsorde berichten (oftewel spam) uit onze tijdlijnen.

Bij de sponsored stories vermeldt Facebook in jouw tijdlijn dat één van jouw vrienden een bepaald bericht -vaak een advertentie- heeft geliked. Of andersom, dat jij een bericht hebt geliked. Heel irritant! Doordat het lijkt alsof een vriend het bericht leuk vindt, zijn mensen sneller geneigd om op de advertentie te klikken en dat is kassa voor Facebook.

Door deze omstreden advertentiemethode werd Facebook vorig jaar in de VS voor de rechter gesleept. Deze zaak werd uiteindelijk afgedaan met een schikking van zo’n 200 miljoen dollar.

Aangezien we met miljarden mensen op Facebook zitten en van alles met elkaar delen, weet Facebook ongekend veel van ons. Privacy issues komen dan al snel om de hoek kijken en het is niet de eerste keer dat Facebook daarbij in opspraak komt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *