Harense Smid valt óók om [update: doorstart!]

Auteur: , 9 Reacties
Harense Smid failliet

Na Free Records Shop en iCentre is het nu ook einde verhaal voor de winkelketen Harense Smid.

De elektronicaketen vroeg afgelopen vrijdag al faillissement aan, vandaag is het bedrijf failliet verklaard. Alle winkels zijn dan ook met directe ingang gesloten. Voor de ruim 500 medewerkers, die in de 46 filialen werken, is vandaag ontslag aangevraagd. Het is nog onduidelijk of potentiële kopers geïnteresseerd zijn in de winkelketen, maar er wordt gekeken naar een doorstart. Producten die onlangs besteld waren zullen vooralsnog niet aan de klanten geleverd worden.

De Harense Smid zat al langere tijd in zwaar weer, hoogstwaarschijnlijk door de grote online concurrentie. Hoewel de Smid zelf ook een webshop heeft, blijkt de combinatie van fysieke en online winkel niet bestand tegen de online prijsvechters. Is er nog wel enige toekomst voor ‘echte’ winkels?

UPDATE: Mikro-Electro, eigenaar van de elektronicawinkelketens Micro en It’s, neemt de toko over en ongeveer 20 winkels zijn vandaag weer open. Ongeveer 300 van de 550 medewerkers behouden hun baan.



9 reacties

Er is genoeg toekomst voor winkels die vooruitstreven i.p.v. hopen dat het wel weer goed komt.

Ik kan er niet rouwig om worden, mooie opruiming van ouderwetse concepten de laatste tijd.
@m19nl: heb je een voorbeeld van dat soort winkels?
@autoblogger:
Voorbeeld: http://twinklemagazine.nl/nieuws/2013/04/kijkshop-opent-cross-channel-store/index.xml

Maar kijk ook eens naar de fysieke winkels van Coolblue of sanitairwinkel.nl.

Als je als winkel geen antwoord op de vraag “waarom zou een klant bij mij kopen en niet bij de concurrent” dan kan je beter de deuren gelijk dicht doen.
Er is denk ik zeker nog toekomst voor offline winkels. De mensen die ze in deze winkels zetten hebben vaak zo weinig kennis van de producten die ze verkopen dat je net zo goed online kunt shoppen. Geen enkele meerwaarde dus ik zal ze zeker niet missen.
@sketcher: ik denk niet dat mensen naar dit soort winkels gaan vanwege de kennis of het personeel, het gaat om scherpe prijzen en/of unieke aanbiedingen/producten.
@autoblogger: Denk een combinatie van beide, niet iedereen is technisch goed onderlegd en komt graag met zijn of haar verhaal/vragen in de winkel. Als daar een bekwaamde vakman/vrouw staat en de service is goed (ook na de koop) hebben mensen daar nog steeds wel wat voor over. En in veel winkels valt ook nog wel wat te onderhandelen als je met de internet prijzen aankomt.
@meatpuppet: zeker waar dat je voor sommige producten beter naar een offline winkel kan gaan voor de service. Maar het onderhandelen dat daarna (vaak) volgt is toch juist wat de winkels eigenlijk niet kunnen veroorloven, waardoor ze uiteindelijk alsnog ten onder gaan?
@stefanvt: Heb er zelf wel positieve ervaringen mee, maar dan gaat het niet om een simpele mp3speler.. Hangt er ook wel een beetje vanaf waar je shopt en hoe goed jij jezelf hebt geïnformeerd.
Who’s next? Scheer & Foppen?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).