Is het over voor WhatsApp? Ads worden verdienmodel

Auteur: , 5 Reacties
Het is klaar

De gratis app geeft eindelijk toe aan de duistere kant... Daar heeft Facebook wel voor gezorgd.

In bijna 10 jaar tijd groeide WhatsApp uit tot een van de populairste chat-diensten ter wereld. De hoofdzakelijke reden? De app was strak, overzichtelijk en zonder enige compromis. Ruim 1,5 miljard mensen gebruiken het dagelijks, maar daar komt binnenkort misschien verandering in. Er is namelijk een grote compromis gesloten. En nee, ik heb het niet over die achterlijke stickers.

WhatsApp vice-president Chris Daniels zegt tegenover Outlook India dat het helaas eindelijk zo ver is gekomen: WhatsApp gaat advertenties plaatsen. In eerste instantie komen de advertenties alleen tevoorschijn in de Status-sectie van de app. Deze sociale media-achtige feature (die volgens mij niet super populair is, maar wat weet ik nou van trends) laat gebruikers foto’s, filmpjes en statussen plaatsen die na 24 uur weer verdwijnen.

“Het wordt onze primaire manier van ‘monetization’ voor het bedrijf, maar ook een manier voor bedrijven om mensen te bereiken via WhatsApp.” Tja, volgens mij was dat nou precies het ding, men wil helemaal niet bereikt worden via WhatsApp, alleen door mensen waar ze werkelijk mee willen praten. Binnenkort krijgt men gerichte advertenties te zien, waarschijnlijk vergelijkbaar met het ads-systeem van Facebook.

Maar goed, de Status-sectie kan me gestolen worden, dus knal er maar zo veel ads als je wil. Facebook kennende is het hek daarentegen dadelijk van de dam. Zuckerberg’s goudmijn kocht de chatapp vorig jaar over voor bijna $20 miljard dollar. Het was slechts een kwestie van tijd voordat de advertenties de gratis chatapp zouden bevlekken.

Om dat in context te plaatsen, WhatsApp’s mede-oprichter Brian Acton was sinds de overname door Facebook oncomfortabel met het feit dat advertenties eraan zaten te komen. Hij vond het zelfs zo erg, dat hij ruim een half jaar na de ‘annexatie’ opstapte bij het bedrijf dat hij stichtte. De vraag resteert waarom hij de overname dan goedkeurde. Maar hey, het was ongetwijfeld een ‘offer they couldn’t refuse.’ Waar hebben we eerder gehoord dat Facebook een bedrijf uitkneep totdat zelfs de meest gepassioneerde werknemers vertrokken… Ah, hier zo.

De advertenties hebben geen releasedatum, maar verwacht wordt dat ze ergens volgend jaar naar de app zullen komen. Neem het maar van mij aan, straks moeten we een advertenties van 2 minuten kijken voordat we een berichtje naar iemand mogen sturen.



5 reacties

Telegram werkt imho beter voor mij. Helaas zijn de meeste familieleden nog niet over en gezien hun FB gebruik vinden ze de advertenties nog leuk ook.
Toch jammer dat er zoveel mensen zijn die niet willen betalen voor een goed werkende app. Als alles gratis moet, dan krijg je dus dit, reclames.
Ik heb destijds nog €0,99 betaald voor WhatsApp (iOS was betalen, Android was gratis) en ik zou met liefde €1/jaar betalen om het te blijven gebruiken. Als iedereen dat doet (OK je zou het bedrag voor ‘armere’ landen kunnen aanpassen, dan moet het geen probleem zijn. En bedrijven kunnen benaderen via WhatsApp, die daar dan netjes een contract voor afsluiten, dan maak je er een goede algemene communicatie app van.
@av_diver: Ik zei precies dit in de tijd dat er een discussie heerste over of WhatsApp vast een betaalde app zou worden of niet. Wat is een euro per jaar? Of wat mij betreft een tientje per jaar. We gooien massaal geld neer voor Spotify, Netflix en smartphones, maar een chat-app die dagelijks ontzettend veel gebruikt wordt is ineens off limit?
Het probleem wat ik in het artikel aan probeer te kaarten is natuurlijk de advertentie zelf. Dat is ten eerste niet WhatsApps eigen keuze en daarnaast is het ontzettend irritant. Maar hey, misschien komt onze ‘wens’ uit en moet je straks betalen als je geen advertenties wilt zien. Als ze dat schappelijk houden lijkt mij dat een slimme zet.
@yannickspinner: Ja, laten we dat hopen. Je vergelijking met Spotify, Netflix, etc is een hele goede. Die ga ik hier ook in de discussies gebruiken. Samen met het geld dat mensen uitgeven om bijv. voetbal te kunnen kijken.
@av_diver: Ik heb na mijn eerste jaar op Android ook gewoon die 1,- betaald, ook al was het grotendeels duidelijk dat dat nooit hoefde. maar was het meer dan waard natuurlijk! We hebben honderden euro’s bespaard, of beter gezegd: We kregen de vrijheid om veel meer berichten binnen een goedkoper bundel te verzenden!
gek dat msn op oude mobieltjes nooit iets was geworden, waren zeker een paar kans hebbende java appjes aanwezig, en internet was er ook al een ruime tijd…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).