Slim jouw concurrentie voor zijn met deze 5 e-commerce trends

De markt voor webshops groeit en groeit. Steeds meer consumenten ervaren het gemak van online winkelen, zeker sinds de Covid-19-crisis. Ook de convenience economie groeit hard: consumenten kiezen voor het gemak van vanaf de bank verkennen, vergelijken, beslissen en thuis ontvangen. De logistieke sector blijft groeien en nieuwe manieren toevoegen, waardoor ook de bezorging van bestellingen steeds sneller gaat. Dit zijn de grootste redenen voor de grote verschuiving van offline naar online winkelen. Bijna geen enkele fysieke onderneming redt het meer zonder een webshop te hebben.

In dit artikel lees je over recente ontwikkelingen en verschuivingen in de e-commerce markt. Doe hier je voordeel mee en wees jouw concurrenten voor!

Toename aantal webwinkels

Bijna 8 op de 10 mensen van 12 jaar of ouder in Nederland heeft in 2023 een online aankoop gedaan. Dit is een toename in vergelijking met 2022 en ongeveer hetzelfde aantal als in 2021. Het zijn vooral streaming films, internetabonnementen, kaartjes voor culturele evenementen, e-books en computersoftware die het meest zijn aangeschaft online.

Niet alleen het aantal shoppers online groeit, ook het aantal webwinkels neemt toe. In 2022 was er een groei van 4,1%, wat iets minder was dan tijdens de coronapandemie. In totaal betekent dit dat er begin 2023 in Nederland bijna 84 duizend webshops actief waren. Vooral de webshops in fashion en non-food artikelen zijn populair. In 2023 werd een opvallende statistiek behaald: er waren voor het eerst meer webwinkels dan fysieke winkels.

Online winkelen is dus populair. Bedrijven die besluiten niet mee te doen of te laat zijn ingestapt bij de online trend van een webshop openen, zie je failliet gaan. Dit was de situatie bij bedrijven als de V&D, Perry Sport en Invito. Een webshop realiseren naast je fysieke winkel is dus vrijwel noodzakelijk. Lees hieronder de vijf belangrijkste trends in de e-commerce van dit jaar.

Trend 1: Inzet op digitale toegankelijkheid

In Nederland hebben er ruim 10 miljoen mensen in Nederland een (chronische) beperking of aandoening. Dit kan uiteenlopen van kleurenblindheid, auditieve beperkingen, tot aan een gebroken arm. Vandaar dat in juni 2025 de EAA, ook wel European Accessibility Act, van kracht gaat. Uit onderzoek is gebleken dat nog niet alle webshops hieraan voldoen. Het is voor een grote groep van zo’n 4,5 miljoen mensen vrij moeilijk gemaakt om online een aankoop te doen. E-commerce zal in de komende periode online webshops digitaal toegankelijker maken.

Trend 2: Customer experience

De noodzaak van online winkelen neemt niet alleen toe voor de gebruikers van de webshops. Ook bedrijven moeten eraan geloven om een webshop te beginnen. Als ondernemer is het belangrijk dat jij je onderscheidt van de rest. Hoe je dit doet? Door goed te kijken naar de vraag van de klant. Wat wil je klant en hoe kun je hier het beste (online) op inspelen?

Eén van de belangrijkste trends in de e-commerce is het shopgemak en de positieve klantervaring. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je zoekfunctie optimaal werkt en er filters aanwezig zijn, dat er een live chat en een goede klantenservice aanwezig is, content gepersonaliseerd is en dat er verschillende opties zijn om te betalen. Voorbeelden van deze betaalmogelijkheden zijn iDEAL, creditcard, acceptgiro en een cadeaukaart.

Trend 3: Optimalisatie van smartphone versie

Misschien heb je wel eens gehoord van de term: mobile first. Dit betekent dat bezoekers via smartphone het uitgangspunt zijn voor het ontwerp van de website. Hierna komt pas de desktop versie van de webshop. Omdat steeds meer bezoekers via hun smartphone jouw website bezoeken en aankopen doet, is het belangrijk dat je nadenkt over de beperkingen qua schermgrootte op een smartphone, de aandacht spanne en de bandbreedte.

Trend 4: Snelle levering is key

Uit onderzoek is gebleken dat vooral gemak mensen motiveert om online hun aankopen te doen. Je hoeft niet naar buiten om de juiste producten te vinden, webshops zijn 24 uur per dag en 7 dagen per week toegankelijk én je hoeft niet meer te sjouwen. Om de aankoopdrempel te verlagen, zie je vaak bij webshops ‘vandaag besteld, morgen in huis’ staan. Zorg ervoor dat je met jouw webshop garantie geeft op snelle levering of op een andere manier voldoet aan de gemaksbehoefte van je klanten.

Trend 5: Kracht van omni-channel

Beschik je over zowel een fysieke winkel als een webshop? Dan is het belangrijk dat beide op elkaar zijn afgestemd. Staat je klant bijvoorbeeld bij jou in de winkel, maar is een product niet op voorraad aanwezig? Dan is een optie als online bestellen en thuis afleveren of in de winkel laten bezorgen essentieel. Met deze optie vergroot je het klantgemak en maak je de kans op een vervolgaankoop het grootst. Ook het gebruik van VR is hier een goed voorbeeld van. Middels VR kun je mensen jouw product dat ze in de winkel zien, testen in hun eigen omgeving. Hoe staat die bank bijvoorbeeld in hun woonkamer?

Ben je van plan om een webshop te beginnen? Lees meer over de voor- en nadelen van een webshop beginnen via WordPress in dit artikel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *