PlayStation 5

PlayStation 5 krijgt extra power boost met nieuwe technologie

PlayStation 5

Hierdoor kan je meer games opslaan en sneller laden met PlayStation 5.

De snelheid van de PlayStation 5 met SSD is door ontwikkelaars met gejuich ontvangen. Nu blijkt dat nieuwe technologie ervoor zorgt dat games nog maar de helft van de opslagcapaciteit nodig hebben en nog sneller laden. Dit door een samenwerking tussen Sony en RAD Game Tools. RAD Game Tools programmeur Charles Bloom legt uit.

Met Oodle Kraken gaan er meer games op jouw PlayStation 5

Bloom vertelt dat men twee nieuwe technieken gebruikt. De eerste techniek is Oodle Kraken. De werking is vergelijkbaar met de techniek achter de ‘zip-file’ voor de pc, maar dan veel geavanceerder. Op basis van algoritmen zorgt men voor maximale compressie van data. Door aanvullende techniek wordt die compressie razendsnel ongedaan gemaakt als een speler de PlayStation 5 game opent.

Oodle Texture zet de puntjes op de i voor PlayStation 5

De techniek van Oodle Kraken werkt niet voor de zogenoemde ’texture-bestanden’ van een game. Hiervoor heeft men bij RAD Game Tools een apart programma ontwikkeld dat ook op basis van algoritmen werkt. Met Oodle Texture kan men de texture files van de game op een bepaalde manier coderen zodat ook die bestanden gecombineerd kunnen worden.

Deze twee vindingen zorgen er volgens Bloom, in combinatie met de kracht die van nature al ingebouwd is in de PlayStation 5, voor dat er een ongekend snelle ervaring voor gamers aankomt. Daarbij is men van plan om de technologie ook in games zelf te verwerken. Op deze manier worden games en de console de komende jaren op elkaar ingespeeld en kan de consument blijven genieten van optimale snelheid en kracht. Dat is geen overbodige luxe, want wij rekenden al eerder voor hoeveel ruimte de nieuwe games op de console innemen.

Slag voor Xbox Series X?

Het bericht komt, waarschijnlijk niet toevallig, net op het moment dat de Xbox Series X kritiek krijgt op de opslagcapaciteit. Door de zwaarte van het systeem zelf zou er veel minder ruimte dan gedacht overblijven voor het opslaan van games. Gaat Sony dan op dit punt de concurrentieslag winnen?

Bron: Bloomberg

2 reacties

  1. Eerst zien, De Cell technologie van de PS3 leek ook heel goed…
    Duurde alleen maar tot letterlijk het einde van z’n levenscyclus voordat die kracht ook echt optimaal benut werd…

    • Nu ben je wel appels met peren aan het vergelijken. Sony heeft toen ze de PS3 hebben ontwikkeld niet gekozen voor een standaard cpu maar voor een geheel eigen ontworpen cpu met zijn eigen unieke structuur. Die cpu was op papier veel krachtiger dan de Custom IBM PowerPC-based cpu in de xbox 360. Maar de cell cpu bleek heel erg lastig te programmeren te zijn. Waar door ontwikkelaars pas in een later stadium alles er uit wisten te halen. Verder is de Oodle Kraken compressie technologie in de PS5 geen nieuwe technologie ontwikkelaars gebruiken die namelijk all een aantal jaren. Alleen heeft Sony die technologie verder door laten ontwikkelen. Deze technologie heeft zich namelijk al bewezen en blijkt zeer efficiënt te zijn. Neem nu The Last of Us: Remastered deze game heeft onlangs een update gehad die de laadtijden fors terug hebben gebracht van 90 seconden naar 14 en dat alles dank zei de Oodle Kraken compressie technologie. Dus je moet niet zomaar iets gaan roepen als je niet precies weet hoe dat het zit. Ik kan het weten aangezien ik mij heel erg in deze materie heb verdiept van onder andere de cell cpu van Sony en Oodle Kraken Oodle Texture van RAD Game Tools.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *