10 tips om het meeste uit je email nieuwsbrieven te halen

Een nieuwsbrief sturen via de mail is nog steeds een effectieve manier om in contact te komen met je doelgroep. Over een langere periode kun je een grote database opbouwen en daarin segmenteren zodat je verschillende subdoelgroepen kunt aanmaken. Zo kun je de emails persoonlijker maken. Via marketing software ontdek je bovendien nuttige statistieken over wat er aanslaat en wat niet.

Lees in deze blog waarom je nieuwsbrieven via de mail zou moeten versturen en lees onze 10 tips hoe je het meeste uit je email nieuwsbrieven kunt halen.

Waarom email nieuwsbrieven versturen?

Met email marketing kun je tegen lage kosten een groot effect creëren. Het resultaat van je email marketing activiteiten kan worden uitgedrukt in ROI. Met ROI worden de opbrengsten tegen de investeringskosten afgezet. Dit is ook wel bekend als Return On Investment. Hoe effectiever de mailing is geweest, hoe hoger de ROI. Met dit getal is het mogelijk om de effectiviteit van campagnes te meten en te vergelijken, verantwoording af te leggen aan het hoger management en inzicht te verkrijgen in de plus- en minpunten van je campagne.

Martech software zoals HubSpot helpt je bij het opzetten van effectieve email campagnes, het meten en verzamelen van allerlei data en het analyseren hiervan. Om je op weg te helpen het beste uit je email marketing te halen, geven wij je de 10 belangrijkste tips.

10 tips om het meeste uit je email nieuwsbrieven te halen

Er zijn een aantal punten waarop je kunt letten als je zelf aan de slag wilt gaan met email marketing. Met onze 10 tips geneer je meer traffic op je website via aantrekkelijke emails.

1. Bepaal een duidelijk onderwerp

De eerste belangrijke stap is jezelf afvragen: wat wil je vertellen met je nieuwsbrief of wat wil je jouw doelgroep laten doen? Zorg dat er een duidelijke boodschap over wordt gebracht op de lezer van je nieuwsbrief. De kans is klein dat wanneer je zelf geen duidelijk doel voor ogen hebt, je lezer dit wel merkt.

Wil je binnen een nieuwsbrief meerdere boodschappen overbrengen? Zorg dan dat je begint met de belangrijkste. Vervolgens kun je elk onderwerp steeds meer afbakenen. Maak ook gebruik van visuele afbakening om je nieuwsbrief leesbaar te houden.

2. Geef relevante informatie

Je behaalt echt succes met je nieuwsbrief als je ervoor zorgt dat de doelgroep relevante informatie krijgt. Een nieuwsbrief is relevant als deze voldoet aan de behoeftes van jouw lezers op dat moment. Het is hierbij belangrijk om je te verplaatsen in de situatie van je lezer en zo te bepalen wat op dat moment de behoefte is. Is er een probleem dat je kunt oplossen met jouw product of dienst? Of kun je relevantie tips geven voor een aangeschaft product of dienst? Als je niet relevant bent, zul je een lage openingsrate van de nieuwsbrief zien en belandt de nieuwsbrief steeds vaker in de prullenbak.

3. Segmenteer zo veel mogelijk

Hoe groter je doelgroep is, hoe groter de kans dat (een deel van) je doelgroep niet geïnteresseerd is in het onderwerp van je nieuwsbrief. Een nieuwsbrief hoeft dan ook niet naar iedereen verstuurd te worden. Zorg ervoor dat je jouw doelgroep zoveel mogelijk segmenteert. Kies bijvoorbeeld voor een doelgroep woonachtig in een bepaalde locatie, kies voor een leeftijd en geslacht of kijk naar de aankoopgeschiedenis van jouw doelgroep.

Segmenteren van je doelgroep kan eenvoudig met email marketing tools. Zorg dat je de juiste data verzamelt en maak vervolgens analyses om interessante doelgroepen te ontdekken. Zo ontvangen lezers informatie die past bij hun behoeften en dat is goed voor hun gevoel over jouw merk of organisatie.

4. Personaliseer je mails

Hoe goed ken jij je klant en spreek je ze in het echte leven bij hun voornaam aan? Zorg ervoor dat je dit ook terug laat komen in je nieuwsbrief. Heb je bijvoorbeeld relevante informatie van je doelgroep zoals een geboortedatum? Stuur dan een mail op de datum van hun verjaardag, inclusief een persoonlijk cadeautje. Als je ervoor kiest om te personaliseren, zorg dan wel dat dit kloppend is. Een verjaardagsmail ontvangen terwijl je niet jarig bent, kan ongeïnteresseerd ogen.

Omdat vrijwel alle merken hier tegenwoordig op inspelen, kun je overwegen om iets origineels in te voegen. Zo is er bijvoorbeeld schoenenmerk Sacha dat altijd bewust de dag na je verjaardag een mail stuurt met ‘Oops, dagje te laat’. Juist door af te wijken en iets onverwachts te doen, vallen zij hierdoor op. Of het werkt, kun je je afvragen, maar het feit dat ze dit al enkele jaren doen, licht al wel een tipje van de sluier.

5. Laat je huisstijl terugkomen

Op de website van jouw bedrijf maak je gebruik van een bepaalde uitstraling, tone of voice en branding. Zorg ervoor dat deze huisstijl ook terugkomt in je nieuwsbrief. Lezers herkennen op deze manier jouw bedrijf. Dit is een manier van vertrouwen opbouwen.

6. Maak gebruik van CTA’s

CTA staat voor Call to Action. Simpel gezegd zorgt een goede CTA ervoor dat je doelgroep in actie komt. Gebruik een duidelijke CTA in je nieuwsbrief, waarmee je het belangrijkste doel bereikt (zie tip 1 hierboven).

7. Gebruik een triggerende onderwerpregel

Een onderwerpregel is het eerste wat je lezer ziet. Of je lezer jouw nieuwsbrief gaat openen ja of nee, is afhankelijk van je onderwerpregel. Zorg ervoor dat je onderwerpregel de lezer triggert. Maak bijvoorbeeld gebruik van emoticons om visueel op te vallen, stel een vraag of maak een statement.

8. Krijg inzicht in het gedrag van je lezer

Wanneer de beste tijd is om je nieuwsbrief te versturen, is afhankelijk van jouw doelgroep. Kom er bijvoorbeeld achter of je lezer met de trein reist en hoe laat. Vaak wordt op zo’n moment een mail gelezen. Of analyseer wanneer je doelgroep klaar is met werk. Ook dit is een moment waarop mails vaak worden gelezen. Zorg er daarnaast voor dat je jouw lezer niet overspoelt met mails. Dit kan als vervelend worden ervaren of als spam worden gezien, waardoor men zich uitschrijft of mails nooit meer opent.

Met een CRM tool verbeter je de klantrelaties en is het mogelijk om inzicht te verkrijgen in je klantdata. Wil je meer weten over deze software?

9. Gebruik inzichten om te optimaliseren

Deze tip is een aanvulling op tip 8. Maak gebruik van de inzichten die je hebt van je lezer. Analyseer, test en evalueer deze informatie. Zorg ervoor dat je continu jouw nieuwsberichten optimaliseert. Wat nu wel werkt, werkt misschien over een aantal weken juist weer niet.

10. Houd rekening met geldende privacyregels

Welke privacyregels er gelden, is afhankelijk per land. Zorg ervoor dat je je houdt aan de geldende privacyregels die gelden in het land waar je lezer zich bevindt. In Nederland zijn de regels omtrent privacyregels terug te vinden in de Algemene verordening gegevensbescherming, afgekort AVG.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *