Zo pakt Apple vrijwel alle winst op de smartphonemarkt

iPhone 6 blijft een succesnummer
Apple beleeft gouden tijden, maar hoe goed doen de Amerikanen het eigenlijk in verhouding met andere smartphonefabrikanten? De financiële cijfers van het eerste kwartaal spreken boekdelen.

Apple was namelijk goed voor 92 procent van alle winst die werd gemaakt op de smartphonemarkt, zo becijferde Canaccord Genuity voor de Wall Street Journal. Ter vergelijking: Samsung haalde krap 15 procent. De snelle rekenaars zullen ongetwijfeld zien dat Samsung en Apple samen meer dan 100 procent halen, maar dat is logischer dan het in eerste instantie lijkt. Sommige smartphonefabrikanten maken namelijk verlies en brengen het totaal met een negatief aandeel dus weer op 100 procent.

Apple heeft in exacte aantallen een wereldwijd marktaandeel van zo’n 20 procent, dus hoe kan het dat het bedrijf zo ontzettend veel winst maakt? Simpel: Apple verkoopt zijn toestellen met meer marge dan de concurrentie. Het bedrijf heeft bijvoorbeeld geen budgettoestellen en kiest er ook niet voor om iPhones naar verloop van tijd in prijs te verlagen. Sterker nog: de gemiddelde verkoopprijs van een iPhone steeg het afgelopen jaar van 540 naar 591 euro.

8 reacties

  1. Dan vraag je je toch af waar de concurrentie mee bezig is. Er is dus veel meer winst te behalen. Als bedrijf doet Apple het dus gewoon goed.

    (Apple haters zullen nog wel reageren)

    • @av_diver: Altijd maar weer haters in de mond nemen, let it go…

      JordyS heeft het zo te zien begrepen, blijkend uit de laatste alinea. Hier valt niks aan te haten.

      Apple doet het ook goed, maar de concurrentie kan moeilijk eenzelfde positie innemen. Dat zal zelfs Samsung niet voor elkaar krijgen. Het gesloten ecosysteem van Apple is een van de voornaamste voorwaarden om jezelf buiten het maaiveld te plaatsen waar de concurrentie te plaatsen. Ze hebben simpelweg niks te vrezen van andere merken omdat ze hun eigen OS hebben, daarnaast is de marketing fool-proof en strategisch zeer sterk. Kijk bijvoorbeeld eens naar Retina, voor de doorsnee gebruiker heeft het geen meerwaarde maar ze leggen er wel honderden euro’s extra voor neer omdat ze denken dat het nodig is. Klantenbinding is ook zeer sterk door het gesloten ecosysteem, het moet wel erg ver gaan wil je van Apple afstappen.

      De concurrentie biedt dezelfde opties en werkt even goed, maar het wordt je niet onder je neus geschoven. Zaken die je niet nodig hebt laat je dan ook links liggen.

  2. Als bedrijf doet Apple het momenteel goed. Strategisch sterk, maar na Jobs hebben ze niet echt meer sterke innovaties gedaan en is het model verandert naar veel marge maken op basis van een merk.

    De functionaliteiten van een Samsung phone zijn al veel verder dan de Iphones van Apple en de Apple watch blijkt ook een flop (zie: http://www.apparata.nl/nieuws/de-apple-watch-is-een-flop-en-dit-zijn-de-redenen-13831) dus ik tel de dagen af dat Apple met zijn sterk merk langzaam (of juist heel snel) af brokkelt.

    • @indid: Ter aanvulling: wat ook nodig is is een goede leider. Steve Jobs was een visionair. Tim Cook is een salesman, geen visionair en dat ga je op de lange termijn merken. Kijk bijv. ook naar de huidige CEO van Microsoft Satya Nadella. Hij is ook veel meer een visionair, daarom verwacht ik dat ook Microsoft in de aankomende maanden/jaren weer sterke innovaties (Hololens, Microsoft 10: “de smartphoneversie kan zelfs worden ingeplugd en als volledige Windows 10-desktopversie worden gebruikt”, …) gaat laten zien en weer als een van de sterkere merken zal worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *