Alles over het analyseren van het koopgedrag van je klant

Commerciële bedrijven hebben vaak een enorme database, met heel veel en regelmatig ook overbodige informatie. Misschien heb je zelf wel een webshop waar je klant een contactformulier met persoonlijke gegevens invult om de aankoop te kunnen afronden. Deze gegevens helpen je jouw klant beter te leren kennen. Toch wordt er maar met een kleine hoeveelheid informatie echt wat gedaan.

In deze blog lees je meer over het belang van klantgegevens, welke gegevens functioneel zijn voor jouw onderneming en hoe je deze gegevens op de juiste manier kunt evalueren.

Het belang van klantgegevens verzamelen voor een onderneming

Persoonlijke informatie en gegevens die niet direct persoonlijk zijn, vormen een goede basis om meer inzichten te verkrijgen in je klant. Verzamel deze informatie bijvoorbeeld via social media, Goole Analytics, klantonderzoek of door het contactformulier en chatbot op je website. Je kunt een passende analyse maken, zodra alle gegevens compleet zijn. Door de analyses ontstaan belangrijke en soms nieuwe inzichten, waardoor je assortiment nog beter aansluit op de behoefte van je klant. Het zijn vooral de nieuwe applicaties die je onderneming kunnen ondersteunen bij het analyseren van de klantgegevens.

Privacy waarborgen bij verzamelen klantgegevens

Ben je met je onderneming bezig met het verzamelen van klantgegevens, vergeet dan niet rekening te houden met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Met deze Europese privacywet worden ondernemers gedwongen persoonsgegevens beter te beschermen. Houd je je niet aan de regels, dan loop je het risico op een flinke boete. De bedragen variëren van 7.500 euro tot 2,75 miljoen euro.

In de video hieronder worden alle regels omtrent privacy aan je uitgelegd:

Bron: KVK

Gegevens die functioneel zijn voor jouw onderneming

Hoe kun je gegevens over je klant ontvangen? Welke klantgegevens heb je nodig? En wat wil je bereiken met de verkregen data? De eerste stap in het verkrijgen van klantgegevens is bepalen wat je contactpunt is. Dit kan bijvoorbeeld via de mail, telefoon of chatfunctie op je website. De tweede stap is bepalen welke doelstellingen er moeten worden behaald bij het analyseren van de klantgegevens. Deze doelen kunnen het beste worden geformuleerd als SMART-doelstellingen. Tot slot vindt het daadwerkelijk analyseren van de klantgegevens plaats.

Evalueren van de verkregen klantgegevens

Over het algemeen wordt er zoveel mogelijk informatie over klanten verzameld. Toch is veel niet altijd goed. Met de business intelligentie tools kun je op een simpele manier een nauwkeurige analyse maken. Aan de hand van deze gegevens kun je jouw marketingdoelstellingen indien nodig bijstellen en het aantal verkopen verbeteren.

Wil je meer weten over business intelligentie tools?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *