Starbucks kan je spammen via draadloze oplaadpunten

Starbucks kan je spammen via draadloze oplaadpunten
Starbucks, de koffieketen die u kent van moeilijke receptnamen en waar de kleinste hoeveelheid ’tall’ wordt genoemd, is begonnen met de uitrol van draadloze oplaadpunten in tafels. Iets dat later ook in Europa wordt geïntroduceerd. En dat doen ze eigenlijk maar om één reden: advertentiemogelijkheden.

Draadloze oplaadpunten in horecagelegenheden, daar kunnen we straks niet meer omheen. Even je telefoon op tafel leggen en de stroom loopt via inductietechniek je accu binnen. Handig! Het laadproces is wel iets slomer dan via een stroomdraad, maar soit, dat hebben we er wel voor over. Starbucks zet nu ook vol in op draadloze laders. Ze beginnen per direct in vestigingen San Francisco, waarna in de komende drie jaar meer dan 100.000 tafels in de VS worden voorzien van de techniek. Het komt ook naar Europa, Starbucks start hier binnen een jaar met een aantal pilots. Welke Europese landen hiervoor geselecteerd worden is echter nog niet bekend.

Starbucks-tafel met ingebouwde Duracell Powermatjes
Duracell Powermat bij Starbucks

Er zit alleen een kleine keerzijde aan de oplaadwensen van de koffiegrootgrutter. Momenteel is het Qi-protocol voor draadloos opladen de standaard. Telefoons als de Nexus 4 en 5, LG G2 en G3, diverse Nokia Lumia’s en de HTC Droid DNA ondersteunen het al. Maar Qi ondervindt veel concurrentie van een ándere oplaadstandaard: PMA (Power Matters Alliance). Een serieuze speler uit de VS waar onder meer AT&T, Duracell en Starbucks in de raad van bestuur zitten. U raadt het al: Starbucks gaat uiteraard enkel de PMA-standaard aanbieden. Het wordt nog door zéér weinig telefoons ondersteund, maar het heeft een gigantische telco achter zich, evenals medewerking van HTC, LG en Samsung. (HIER een lijst van alle PMA-leden.) PMA gaat dus nog eens heel groot worden.

Maar waarom een andere oplaadstandaard opdringen aan klanten terwijl we langzaam gewend raken aan Qi? Wel, PMA heeft één belangrijke functionaliteit die bij Qi ontbreekt, namelijk het meesturen van reclame tijdens het laadproces (bron). Vandaar dat AT&T het opdringt. Vandaar dat Starbucks het ‘gratis’ zal gaan aanbieden. Vandaar dat Qi dood moet. Met PMA in elke horecagelegenheid is er straks een extra manier om consumenten in contact te brengen met ads, aanbiedingen en wat dies meer zij.

Wij houden ons USB-kabeltje dus nog even bij de hand.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *